Villa/hemförsäkring

Startat av Berberis, Igår kl. 20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Berberis

Nu har jag funderat och protesterat en hel del.

1) Villa/hem-försäkringen som min avlidne gubbe tecknade, fick jag inte röra och inte fick jag återbäringen heller, fast vi ägt halva fastigheten var.

2) Häromdagen blev jag uppläxad efter noter (som en skurk) när jag någon annanstans ville teckna en ny försäkring, emedan dödsboet inte var färdig-skiftat. Där spelade mitt ägande ingen roll. Jag har redan ansökt om hela lagfarten, men statens kvarnar mal sakta.

3) Hos ett annat bolag - där jag redan har min bilförsäkring - får jag teckna en helt ny villa/hem-försäkring genast om jag så önskar. Där räcker det att jag redan äger en del av fastigheten.
På min undran svarade försäkringssäljaren att "Vi har olika regler".
Jag ska sova på saken, men det räcker väl med en natt.
Mycket billigare blir det också.

von tratt

Aha, två försäkringar i samma bolag, sånt gillar dom, kräv bra villkor (antar jag).

Jag har också tänkt på försäkringar. Jag tänkte ha hemförsäkring bara med tanke på katastrof, mitt lösöre ligger nog mer eller mindre under självrisken. Så typ brand och sånt.

Tydligen är det ett särskilt tillägg, bostadsrättsförsäkring, som behövs för detta, men då måste man ha hemförsäkringen först.

Men bostadsrättsföreningarna, en del, har redan den här försäkringen, så eventuellt blir det faktiskt till att inte skaffa någon alls!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

406 Gäster, 0 användare