Hur torka urkärnade körsbär?

Startat av ärt, 28 Jul-26 kl 21:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ärt

Fågelbordet hänger under körsbärsträdet och jag har vattnat när det var tort. Nu är där stora mogna bär. Lätta att kärna ur.
 Men det blir kladdigt. Hur gör ni för att det inte ska fassna i ollorna?
 Jag försöker röra på dem. Ju längre de torkat ju mindre klibb. Svarta vinbär är bara att rulla runt lite.
 Får se hur hårt de skivade bananerna sitter.
Ollorna här är av metall myggnät med trä ram.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

Citat från: ärt skrivet 28 Jul-26 kl 21:58Fågelbordet hänger under körsbärsträdet och jag har vattnat när det var tort. Nu är där stora mogna bär. Lätta att kärna ur.
 Men det blir kladdigt. Hur gör ni för att det inte ska fassna i ollorna?
 Jag försöker röra på dem. Ju längre de torkat ju mindre klibb. Svarta vinbär är bara att rulla runt lite.
 Får se hur hårt de skivade bananerna sitter.
Ollorna här är av metall myggnät med trä ram.
Man lägger kladdiga produkter på bakplåtspapper
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

Citat från: Skogsvilde skrivet 29 Jul-26 kl 07:31Man lägger kladdiga produkter på bakplåtspapper

De är behandlade med xxxx och hindar luftströmmen draget i torken
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

Citat från: ärt skrivet 29 Jul-26 kl 10:19De är behandlade med xxxx och hindar luftströmmen draget i torken

Givetvis ändrar det förutsättningarna i ollan, skulle vara ytterst märkligt annars.
Tricket är att klippa till och stapla ollorna så att luften passerar allt material.
Och när utan är hyffsat torr så tar man bort pappret.

Visst kan pappret vara behandlat med xxxx, som är livsmedels godkänt.   ;) livsmedels godkänt...  ;)

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

329 Gäster, 0 användare