Vilket vattenfilter för dricksvatten

Startat av ensamvarg_17, Idag kl. 15:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ensamvarg_17

Som rubriken lyder vilket filter funkar mot kadmium. Hur ofta ska filtret rengöras/bytas, vilket pris? Det är en egen grävd brunn dessutom finns det slagg i marken runt omkring.
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torbjorn

Det beror på hur vattenkemin ser ut i övrigt (pH-värde, hårdhet mm). Och inte minst hur hög kadmiumhalten är i förhållande till gällande gränsvärden, och om man nöjer sig med att just så pass uppfylla gränsvärdet eller om man kräver mycket lägre halter (t ex om man har småbarn hemma).

En del billiga filter är ju av "engångstyp", där man får byta insatsen relativt ofta. Andra ska backspolas, antingen manuellt eller automatiskt, med jämna mellanrum, och där kan man nog räkna med mycket längre tider mellan byte av insats eller fyllning.

Ett förslag: Börja med att skicka in vattenprover till några olika kompetenta firmor (antingen filternasare eller fristående labb), och kolla vad de föreslår. Kolla också med din kommun eller länsstyrelse om de har någon tjänst för att analysera vatten och hjälpa brunnsägare.

Själv är bäste dräng

Tänk också på att Kadmium och de andra tungmetallerna du säkert har i ditt grundvatten endast är farliga om du får in dem i kroppen. Du kan duscha, tvätta kläder, diska i ett betydligt skitigare vatten än vad du tål att dricka eller använda i matlagningen. Så ett filter som klarar 10 liter om dagen blir betydligt billigare än ett som du sätter på inkommande vatten. En av mina bröder som fick lite noja av allt han läste, satte en extra kran i köket som han kopplade via ett tungmetallfilter till kallvattnet. Han har inte samma problem som du kan ha som bor i ett gruvområde, men han fick ro i att veta att det de drack blev extra rent.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

372 Gäster, 4 användare
fri, tuslus, Högnemobon, Katarina Salmi