Borde egen ved beskattas?

Startat av fri, 11 Mar-26 kl 18:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

fri

Tycker ni att nuvarande ordning är okej eller bör egen ved, egen potatis osv beskattas?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Berberis

Väck inte den björn som sover.

ManPåGården

Beskatta det man gör åt sig själv? Eller är frågan hur samhället ska öka sitt skatteuttag. Borde inte samhällskroppen minska istället!
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

fri

Citat från: ManPåGården skrivet 11 Mar-26 kl 20:16Beskatta det man gör åt sig själv?
Är det ved en "förmån" som bör beskattas?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.

tuslus

Det tycker jag inte behövs, känns alldeles onödigt med egenbeskattning utöver den vanliga beskattningen.
Känner du för att betala mer skatt fri?

fri

Citat från: tuslus skrivet 11 Mar-26 kl 20:36Det tycker jag inte behövs, känns alldeles onödigt med egenbeskattning utöver den vanliga beskattningen.

Den egna veden är faktiskt helt skattefri, varken moms, arbetsgivaravgift, kommunal eller statlig skatt tas ut av den skogsägare som väljer att kapa och klyva sin egen ved.
Skogs innehavet är ju även det liksom tillväxten i skogen helt skattefritt.

fri

Citat från: ManPåGården skrivet 11 Mar-26 kl 20:16Borde inte samhällskroppen minska istället!
I den bästa av världar minskar nog staten..

Själv är bäste dräng

I analogi med att en mjölkbonde beskattas för att han förväntas ta ut mjölk från den egna produktionen så borde skogsägaren beskattas för veden, och rådjur m.m som man hämtar i skogen. Och för att man använder traktorn när man flyttar veden.

Men lite förmåner ska man väl kunna ha utan att det ska skattas och BOKFÖRAS!

Jag har förresten tagit en kubik prima björkved av en granne idag. Ett stormfällt träd som skulle blivit liggandes annars. Alltså ett värde av 800 kr när det ligger kluvet i min vedbod, men inte värt ett dugg där det låg.

Anders Flix

Det borde beskattas att använda duschen i sin egen lägenhet. Lyxskatt!
Livet är för kort för att sura - lev livet!

torbjorn

Begreppet lyxskatt är väl borta sedan många år nu (åtminstone i Sverige). Det fanns en gång i tiden (om det kan ha varit sent 1940-tal) punktskatter på en del "onödiga" lyxvaror, som i dagligt tal kallades för lyxskatt. Ett exempel var radiogrammofoner, där slapp man ifrån punktskatten om radiomöbeln och grammofonverket såldes separat - var sitt kvitto, och så fick radiohandlaren montera in grammofonverket sedan sakerna var levererade till kunden.  Tror mig också ha hört något om att t ex dyra viner hade en särskild punktskatt utöver den vanliga alkoholskatten.

simon.arvestrand

Citat från: Själv är bäste dräng skrivet 23 Apr-26 kl 22:43I analogi med att en mjölkbonde beskattas för att han förväntas ta ut mjölk från den egna produktionen så borde skogsägaren beskattas för veden, och rådjur m.m som man hämtar i skogen. Och för att man använder traktorn när man flyttar veden.

Men lite förmåner ska man väl kunna ha utan att det ska skattas och BOKFÖRAS!

Jag har förresten tagit en kubik prima björkved av en granne idag. Ett stormfällt träd som skulle blivit liggandes annars. Alltså ett värde av 800 kr när det ligger kluvet i min vedbod, men inte värt ett dugg där det låg.

Eller fanns det ett värde i det även där det låg?
framtida jordförbättring, plats för insekter, bark för harar m.m m.m m.m
Skulle nog säga att skog har ett värde i alla dess former.
men pengamässigt för stunden så håller jag med.

Ljunghonung

Om jag tar ved på mark som är värderad till mindre än 1000sek/hektar (så är det hos mig), så är ju då förmånsvärdet på enstaka träd närmare 0sek.
Skall då ved beskattas olika beroende på vilken fastighet den tas?

O hur skall beskattningen se ut? per staplad m3?, eller kanske antal kWh som just denna ved kan producera, det är stor skillnad på energiinnehållet i olika trädslag, det måste ju hanteras på något sätt.
De flesta borde inse att det kommer att kosta mer för staten än det smakar att beskatta lite ved.

Dessutom anser jag att de flesta som fortfarande håller på med ved i olika former är en del av den svenska beredskapen, vi befinner oss i ett läge där Ryssland har attackerat en Europeisk demokrati och USA och Iran har könsorgansmätartävlig i mellanöstern, det kan bli så att kunna hantera ved kommer att bli en efterfrågad kunskap igen.

fri

Citat från: Ljunghonung skrivet Igår kl. 18:58Om jag tar ved på mark som är värderad till mindre än 1000sek/hektar (så är det hos mig), så är ju då förmånsvärdet på enstaka träd närmare 0sek.
Skall då ved beskattas olika beroende på vilken fastighet den tas?

O hur skall beskattningen se ut? per staplad m3?, eller kanske antal kWh som just denna ved kan producera, det är stor skillnad på energiinnehållet i olika trädslag, det måste ju hanteras på något sätt.
De flesta borde inse att det kommer att kosta mer för staten än det smakar att beskatta lite ved.

Dessutom anser jag att de flesta som fortfarande håller på med ved i olika former är en del av den svenska beredskapen, vi befinner oss i ett läge där Ryssland har attackerat en Europeisk demokrati och USA och Iran har könsorgansmätartävlig i mellanöstern, det kan bli så att kunna hantera ved kommer att bli en efterfrågad kunskap igen.

Jag säger inte att man ska beskatta vedeldning eller nått annat man kan göra på sin skogs/ lantbruksfastighet, men vill diskutera möjligheten/ lämpligheten.

Ska allt det man gör på sin egen fastighet rent av vara skattefritt?

Själv är bäste dräng

Staten har lite olika syn på när och hur det ska beskattas, så man vet aldrig när de slår till. Ved för eget bruk är ju behäftat med rätt mycket arbete, för veden är ju inte mycket värd där den står. I alla fall om man som normal skogsägare tar hand om det man inte kan sälja.

Jag hjälpte en annan granne att ta bort en omkullblåst gran idag. Blir nog ungefär 2 kubik tändved av den, men ack så mycket jobb. Skulle jag fakturerat för mitt arbete så skulle det kostat ett par tusen.

Det är en annan sak om man skaffar sig en vedmaskin och börjar sälja ved i stor skala, utan att skatta för det.

fri

Citat från: Själv är bäste dräng skrivet Igår kl. 23:49Staten har lite olika syn på när och hur det ska beskattas, så man vet aldrig när de slår till.
Om "man" inte vet när man ska betala skatt står skatteverket gärna till tjänst och svarar på ens frågor..

fri

Citat från: Själv är bäste dräng skrivet 23 Apr-26 kl 22:43Ett stormfällt träd som skulle blivit liggandes annars. Alltså ett värde av 800 kr när det ligger kluvet i min vedbod, men inte värt ett dugg där det låg.
Bortser du från värdet av den grova döda veden  i skogen, allehanda insekter kanske skulle haft en större nytta än du av björken?

Ljunghonung

När jag fortfarande tog livet på lite större allvar så tog min dåvarande arbetsgivare långt över 1000sek/h för mig som konsult.
Så säg att jag arbetar med ved 50 timmar om året, jag klyver med yxa så det tar lite tid.
50x1200 skulle motsvara 60000sek om året.
Om jag köper ved kostar den kanske 800sek/m3 vilket för mig skulle innebär att jag teoretiskt skulle förmånsbeskattas för omkring 6000-8000sek/år.
Så jag går då teoretiskt sett back minst 50000sek/år i min vedhantering, sedan kommer inköpskostnaden för såg, yxa, arbetskläder, fordon, bränsle mm. som skall dras av på deklarationen innan skatt.
Så räknar man på det så är det en utgift att elda med ved för mig, vilken borde göra att jag kanske istället skall dra av detta från min deklarerade inkomst, och alltså borde få lägre skatt för att jag häller mig med egen ved.

Att allt skall vara skattefritt på egen fastighet vet jag inte, men jag skattar ju inte heller för att jag tar vatten ur egen brunn, men det kanske finns någon som tycker att jag borde??
Jag kanske skall beskattas för de äpplen jag plockar o den honung jag äter från mina kupor, eller annat som jag håller mig med för att det är roligt?

O jag tar inte heller träd/skog från insekter/djur/svampar mm, utan där jag bor har länsstyrelsens biologer bestämt hur marken skall skötas, o då vill de inte ha vissa typer av träd utan de skall sågas ned och tas bort.

fri

Citat från: Ljunghonung skrivet Idag kl. 13:48utan där jag bor har länsstyrelsens biologer bestämt hur marken skall skötas, o då vill de inte ha vissa typer av träd utan de skall sågas ned och tas bort.
Många vedeldade skogsägare låter istället vinden/ naturen och den egna tron om vad som är bäst och rimligast styra vad som blir ved, virke eller lämnas kvar av olika skäl.

Själv skulle jag inte vilja ha statligt avlönade tjänstemän att bestämma vad jag får elda eller om en fallen björk ska tas tillvara eller ligga kvar till insekternas bästa.

Ljunghonung

Citat från: fri skrivet Idag kl. 14:11Många vedeldade skogsägare låter istället vinden/ naturen och den egna tron om vad som är bäst och rimligast styra vad som blir ved, virke eller lämnas kvar av olika skäl.

Själv skulle jag inte vilja ha statligt avlönade tjänstemän att bestämma vad jag får elda eller om en fallen björk ska tas tillvara eller ligga kvar till insekternas bästa.

Där är vi nog olika, jag anser inte att jag vet mer än utbildade biologer som har det som yrke. Jag går till vårdcentralen om jag behöver vård, inte garnbutiken.
Jag är glad och lite stolt över att jag har fått vara med och förvalta mark som är unik och tycker då att det är en förmån att få ta del av andras kunskap.

Polis, försvarsmakten, tullen, kustbevakningen mm är väl också statligt avlönade tjänstepersoner o de kanske inte heller skall få bestämma vad man (inte)får göra?

Själv är bäste dräng

Man skall nog inte ha en övertro till andras kunskap, och framför allt inte till vad myndigheterna tycker och bestämmer. Jag försöker alltid göra en rimlighetsanalys om jag skall följa vad som sägs eller göra på annat sätt. Regler kan ofta krocka med varandra, eller svänga från en dag till en annan.

Men man bör nog alltid fråga sig om det är rätt att bryta mot regler och förmaningar, de kan ju vara bra.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

548 Gäster, 3 användare
isa, Själv är bäste dräng, LimJans