När det skiter sig

Startat av carlie2, 08 Mar-26 kl 15:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

torbjorn

Det kan vara värt att tänka på att sommaren 1946 var det helt omöjligt att uppbringa en spik eller en bit fönsterglas i Finland.

fri

Citat från: carlie2 skrivet 09 Mar-26 kl 15:07Behåller bostadsrättsinnehavarna sitt bolån hos banken även om fastigheten är jämnad med marken?
Jag tänker att bostadsrättsinnehavarna isåfall avlider och banken/kreditgivaren får ta förlusten.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

carlie2

Vi har ett luftvärnsregemente på andra sidan stan. Jag vet inte om det är bra eller dåligt för varaktigheten på hyresrätten jag bor i. Två betonggolv byggt på 50-talet ovanför lägenheten och en källare under.

Där finns alltså strategiska mål på orten för eventuell belägrande makt samt risk för att det blir långdraget med motstånd som då antingen funkar eller inte funkar.
Ja alltså en plätt som känns rätt.

Skogsvilde

Citat från: carlie2 skrivet Idag kl. 11:02Vi har ett luftvärnsregemente på andra sidan stan. Jag vet inte om det är bra eller dåligt för varaktigheten på hyresrätten jag bor i. Två betonggolv byggt på 50-talet ovanför lägenheten och en källare under.

Där finns alltså strategiska mål på orten för eventuell belägrande makt samt risk för att det blir långdraget med motstånd som då antingen funkar eller inte funkar.

Det är omöjligt att avgöra vad en fiende kommer att göra vid ett anfall på vårt land.

Ett regementets förläggning i fredstid är absolut inte där dom håller till i ett skarpt läge.
Även om en del verksamhet fortsätter att vara knuten till hemmaförläggningen.

Men vad är strategiska och viktiga mål för en fiende att slå ut.
Viktiga korsningar för trafik är essentiellt att slå ut.
Dvs stora trafikplatser med flera nivåer är utmärkta att skada, järnvägslinjer mm.
Energiförsörjningen är intressant och skada.
För att tömma landsändan ger man sig på bostäder, affärer mm för att göra det så besvärligt som möjligt att stanna kvar.
Folk på flykt är en olägenhet.

Hur ska man resonera?
Jag tror att om man bor längs kuster och främst i närheten av hamnar ska räkna med att man kommer behöva fly rätt snart i konflikten.
Dvs man behöver ha en plan för detta.
Bor man tex i större orter, säg skövde.
Där finns ett regemente, ett flertal essentiella industrier och ett stort sjukhus mm.
Det är en järnvägsknut och mycket landsvägstrafik passerar.
Det är stor risk för diverse angrep och klokt att ge sig av.
Medan Målilla, Vimmerby kan vara säkrare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

468 Gäster, 2 användare (1 Dolda)
eriksjos