Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungor utan korgar  (läst 84 gånger)

Torkel

• Uppland
Slungor utan korgar
« skrivet: Igår kl. 11:07 »
Har kollat upp utbudet på slungor. Kan därvid konstatera att många modeller, främst utav större radialslungor, inte har några korgar att sätta ner ramarna i. Istället har de bara små "klackar" som tycks avsedda för att hålla isär ramarna ifrån varandra.

Hur funkar detta? Vågar jag köpa en sådan slunga? Hur hålls ramarna på plats vid slungning? Någon med erfarenhet?

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
SV: Slungor utan korgar
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 19:41 »
Har kollat upp utbudet på slungor. Kan därvid konstatera att många modeller, främst utav större radialslungor, inte har några korgar att sätta ner ramarna i. Istället har de bara små "klackar" som tycks avsedda för att hålla isär ramarna ifrån varandra.

Hur funkar detta? Vågar jag köpa en sådan slunga? Hur hålls ramarna på plats vid slungning? Någon med erfarenhet?

Huruvida du är ångestfylld eller saknar mod, är nog inte ett fall för oss andra att utröna. Kanske någon är villig att hålla handen en stund...  :D

Däremot kan jag berätta att Sverige är ett U-land när det gäller val av tangential- kontra radialslungor.  :-[
Men vis av både alla resor till biodlare i andra delar på vår jord, samt egna mångåriga erfarenheter, så vill jag berätta att det enda skälet jag kan komma på för att överväga en tangential slunga vore ifall större andel ljunghonung produceras årligen. Icke ett enda skäl därutöver.

Jag skulle alla gånger välja en radialslunga (det du beskriver) och för det fall biodlingen drabbas av betydande mängder ljunghonung upprepade år, ha köpt en mindre självvändande tangential som komplement för det ändamålet.

I en radialslunga står ramarna stadigt hela slungcykeln i och med att de utsätts för en kraft som benämns centrifugalkraft. Broder Google kan nog ledsaga vidare.....

Dont worry, bee happy  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Torkel

• Uppland
SV: Slungor utan korgar
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 21:06 »
Det som fått mig fundersam, är om inte just centrifugalkraften skulle kunna få nederlisten på ramarna att vilja slungas iväg den också och därmed vridning. Men om ingen varit med om detta, så lär det sannolikt inte komma att hända mig heller...

Men: Finns det någon anledning till att det bara tycks vara större radialslungor (över c:a 30 ramar) som har denna utformning? Alla mindre verkar ha korgar...

Vi slutar med Google-annonser för att finansiera hemsidan.
Här kan du lämna ett frivilligt bidrag till tidningen och forumets fortlevnad.
Tack!

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare
Mingan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser