Fint att du är förberedd!
Kiselgur har viss effekt mot röda hönskvalster, fjäderätare och fågellöss.
Håller med Skogsvilde om kiselgur. Använd först när du stöter på problem, men du kan ju ha det i "hönsapoteket". Jag har använt för att pudra lite på hönsens rumpor och under vingarna och botten på redet när jag sett fjäderätare. Det är otroligt uttorkande och river även i mina luftrör, så använder bara i skarpt läge och då med måtta, tex pudrar hönsen ute ej i hönshuset.
Annat som är bra förebyggande är:
* Sandbad - Torr, mager, dammig jord är toppen, jag komposterar hassellöv som blir toppenjord efter ett tag. Torv funkar också, eller ta ett par spadtag där de gillar att bala utomhus, jorden ur gamla blomkrukor. När det kniper här hemma har jag använt kall spisaska. Mocka ur och fyll på ofta. De gillar att bala tillsammans, så gärna ett stort bad! De är bra på att städa bort mycket själva om de får förutsättningarna.
* Torka av/byt sittpinnar. När du torkar av med typ disksvamp med vatten och lite diskmedel är det ett bra tillfälle att se om några ev röda kvalster följer med.
* Utrymme! Både inne och ute och på sittpinannarna och mat-och vattenplatser, ju mer plats de har, desto mindre "kolonier" av alla möjliga kryp blir det och spridningen går långsammare. Hönsen får också plats och ro att hitta en lugn och mysig hörna där de kan pusta sina fjädrar ifred. Så lite extra grenar att sitta på och nischer så alla kan varva ner samtidigt är toppen varvat med så mycket fri utgång som det går.
* Torka ur och städa redena där löss och kvalster kan sitta lagom ofta. Samma här, bra tillfälle att se vad man hittar.
* Spraya benen och fötterna med ljummen matolja: Mycket bra för att hålla tillbaka ev fotskabb/kalkben. Lätt att spraya på ur blomspruta när de sitter på pinnarna inför kvällen.
* Diska ur vattenskålarna varje dag så det inte blir några bakterier och ev svamp-smittor inte sprids.
* God ventilation i huset generellt. De har känsliga andningsorgan och bra ventilation motverkar också fukt och mög.