så häftigt, min balk gick igenom :)

Startat av Nytech, 24 Jan-26 kl 16:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nytech

Jag har skrivit här lite då och då och fått mkt skit för mina uttalanden och mina ideer. Men nu har jag bevis för att min balk i C14 är god nog för ett spann på 4,5 M  och det känns skönt , trots allt skit jag fått för den iden.
här är uträkningen: https://ribons.se/PDF/berakning-bjalklag.pdf

Skogsvilde

Visst, du fick mothugg.
Men du har ju fått extra motivation att göra en korrekt beräkning.

Man bör även göra ett fysiskt test för att säkerställa att det verkligen fungerar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nytech

Citat från: Skogsvilde skrivet 24 Jan-26 kl 16:36
Visst, du fick mothugg.
Men du har ju fått extra motivation att göra en korrekt beräkning.

Man bör även göra ett fysiskt test för att säkerställa att det verkligen fungerar.

jag får mothugg i det mesta jag yttra mig om, som senare visar sig stämma, och var ställer det er någon stans om ni så ofta har fel?
Konstigt att du ska fortsätta gör bort dig, först skriker ni /beklagar er för att det inte finns någon konstruktör som gjort beräkningarna, och nu kan ni inte acceptera att ni har haft fel i detta utan kommer med andra "krav, uttalanden" allt för att skydda er själva. lite lågt om du frågar mig

fri

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

Citat från: Nytech skrivet 25 Jan-26 kl 15:10
jag får mothugg i det mesta jag yttra mig om, som senare visar sig stämma, och var ställer det er någon stans om ni så ofta har fel?
Konstigt att du ska fortsätta gör bort dig, först skriker ni /beklagar er för att det inte finns någon konstruktör som gjort beräkningarna, och nu kan ni inte acceptera att ni har haft fel i detta utan kommer med andra "krav, uttalanden" allt för att skydda er själva. lite lågt om du frågar mig

Detta är ett forum.
Vad förväntar du dig?
I ett forum diskuterar man frågor som ställs och kommer med svar utifrån de egna erfarenheter man har.  Det finns inga som helst krav på vidimerade kunskaper.
Utan det är du som ska göra något som i slutändan måste säkerställa att du gör rätt.
Det är ditt egna förbannade ansvar och inget du kan lägga på de som du diskuterar frågan med.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nytech


Nytech

Citat från: Skogsvilde skrivet 25 Jan-26 kl 17:28
Detta är ett forum.
Vad förväntar du dig?
I ett forum diskuterar man frågor som ställs och kommer med svar utifrån de egna erfarenheter man har.  Det finns inga som helst krav på vidimerade kunskaper.
Utan det är du som ska göra något som i slutändan måste säkerställa att du gör rätt.
Det är ditt egna förbannade ansvar och inget du kan lägga på de som du diskuterar frågan med.

ja det vet jag mkt väl, men att så fort jag kommer med något som inte är kotym blir det hetsjakt och flertalet går till angrepp, men ytters få ser till det uppenbara texten utan attackerar mer innehållet som texten vill förmedla. Se bara på konceptet med lgh för något år sedan dä långtidsarbetslösa och nysvenskar skulle bygga sina egna lgh som bla du var så i mot och ansåg att man utnyttjade folk för sin egen vinning. det finns fler sådana exp som du har klampat i klaveret (inte för att jag heller är musikalisk) men sen att säga till folk att dom är dyslektiker och liknande är inte så jätte moget.

Skogsvilde

Citat från: Nytech skrivet 04 Feb-26 kl 13:02
ja det vet jag mkt väl, men att så fort jag kommer med något som inte är kotym blir det hetsjakt och flertalet går till angrepp, men ytters få ser till det uppenbara texten utan attackerar mer innehållet som texten vill förmedla. Se bara på konceptet med lgh för något år sedan dä långtidsarbetslösa och nysvenskar skulle bygga sina egna lgh som bla du var så i mot och ansåg att man utnyttjade folk för sin egen vinning. det finns fler sådana exp som du har klampat i klaveret (inte för att jag heller är musikalisk) men sen att säga till folk att dom är dyslektiker och liknande är inte så jätte moget.

Så du är långsint också...   ;D
Jag har min åsikt i väldigt många fal och tycker jag att förslag är lämpliga att såga av vid fotknölarna och sedan hysta ut med diskvattnet så gör jag det.
Kommer det inte några argument som får mig att tvivla så vidstår jag min åsikt envist och infernaliskt om det är nödvändigt.

För övrigt.   Varför hänger du upp dig på person och inte sakfrågan?

Din balk är vid närmare eftertanke rätt värdelös i mina ögon.  ;)
Sug på den åsikten. Och återkom när du begriper.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nytech

Citat från: Skogsvilde skrivet 04 Feb-26 kl 13:27
Så du är långsint också...   ;D
Jag har min åsikt i väldigt många fal och tycker jag att förslag är lämpliga att såga av vid fotknölarna och sedan hysta ut med diskvattnet så gör jag det.
Kommer det inte några argument som får mig att tvivla så vidstår jag min åsikt envist och infernaliskt om det är nödvändigt.

För övrigt.   Varför hänger du upp dig på person och inte sakfrågan?

Din balk är vid närmare eftertanke rätt värdelös i mina ögon.  ;)
Sug på den åsikten. Och återkom när du begriper.

först är jag inte långsint, har bara bra minne, därför att ni inte har kommenterat sakfrågan utan ger er på mig personlgt. nu har har jag sugit på karamellen :)
Det fattar jag att du tycker, billigare lättare och lika hållbar som dyra och tunga :) göra saker enklare och billigare är inte detta forums uppgift så jag fattr att dom som sitter härt och tror sig kunna inte har mpnga andra ställen att skicka ut sina floskler

Skogsvilde

Citat från: Nytech skrivet 04 Feb-26 kl 18:19
först är jag inte långsint, har bara bra minne, därför att ni inte har kommenterat sakfrågan utan ger er på mig personlgt. nu har har jag sugit på karamellen :)
Det fattar jag att du tycker, billigare lättare och lika hållbar som dyra och tunga :) göra saker enklare och billigare är inte detta forums uppgift så jag fattr att dom som sitter härt och tror sig kunna inte har mpnga andra ställen att skicka ut sina floskler

Balken är forfarande värdelös för mig.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

borsdorfer

Citat från: Nytech skrivet 24 Jan-26 kl 16:12Men nu har jag bevis för att min balk i C14 är god nog för ett spann på 4,5 M  och det känns skönt , trots allt skit jag fått för den iden.
här är uträkningen: https://ribons.se/PDF/berakning-bjalklag.pdf
Vilket lim använder du ? I klimatklass 1 duger vilket lim som helst.
benlim ? karbamidlim ? fenol/formaldehydlim ? resorcinol/formaldehydlim ?

Byggbyn


Byggbyn

Citat från: Skogsvilde skrivet 25 Jan-26 kl 17:28Detta är ett forum.
Vad förväntar du dig?
I ett forum diskuterar man frågor som ställs och kommer med svar utifrån de egna erfarenheter man har.  Det finns inga som helst krav på vidimerade kunskaper.
Utan det är du som ska göra något som i slutändan måste säkerställa att du gör rätt.
Det är ditt egna förbannade ansvar och inget du kan lägga på de som du diskuterar frågan med.


Du är ganska dålig på just det, då du aldrig säger vad som kan gå fel och komma med förändringar i ett ämne utan hela tiden klanka ner på alla, lika så när du rekommenderade att anv linolja och ha den i en temp på 120 C för att den skulle oxidera, sen frågade jag dig om det inte funkade lika bra med bala balsaterpentin, och då vart det något liknande mmeller så utan att ge lite pionters. det visar bla på att du inte är här för att hjälpa som du utger dig för utan är här för titt ego.
eller när jag gav hen ett tips om att anv sockermyror för att få bort n stubbe enkelt och billigt , och du kommer in med att "det går fortare med en dynamit gubbe" som om du inte vore förlöjliga ändå. ok sen kan jag inte alltid säga att jag är ett fördömme alla ggr ( ok väldigt sällan) men jag vet var och när jag beter mig..
Bara min åsikt


Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 287 Gäster, 1 användare
Peter Paan