Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brytande larm.  (läst 161 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Brytande larm.
« skrivet: Igår kl. 13:54 »
Vi lider av dålig vattentillförsel.

För att spara på framförallt pumpen har jag i dag en indikatorlampa som påvisar att pumpen går.
Men det kräver att man passar den.

Det jag eftersöker nu är en lösning som är passiv när allt fungerar som det ska.
Men som när pumpen går onormalt lång tid bryter kretsen och om möjligt tänder ett larm.
Lampa eller nu vad man känner för.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Brytande larm.
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 17:14 »
Ett tidrelä med tillslagsfördröjning, som triggas av spänningen efter tryckströmbrytaren. Har spänningen legat på för länge, så får en brytande kontakt i tidrelät (eller ett mellanrelä) bryta bort strömmen till pumpmotorn och en slutande kontakt får starta nån form av larm.

En annan möjlighet är om det finns något ställe på pumpen som blir varmt när den går torr, då kan man sätta dit en termokontakt som får bryta en hållkrets.

Berberis

• Närke
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 21:57 »
...
en indikatorlampa som påvisar att pumpen går.
...
En sådan liten indikatorlampa har jag också, vilket väcker en del förvåning. Den lyser rött när pumpen arbetar.
Jag hade en idé sedan jag hört om folk som vill veta om pumpen i den djupborrade brunnen verkligen arbetar. Då ska de ta bort locket och lägga sig på marken och lyssna. Det ville jag absolut slippa!
Nu förstår jag det kan behövas något mer än en lampa.
Men det är lite små-mysigt med en liten röd prick i farstun som lyser även när något av vattenfiltren backspolar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: Igår kl. 22:28 »
Vid "rucklet" finns den djupborrade brunnen ca 20-30 m från huset, den nergrävda vattenledningen är en 32 eller kanske 40 mm PEM.  Pumpen hörs tydligt inne i huset där tryckströmbrytare och hydropress sitter, om man vet vad man ska lyssna efter.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 09:14 »
Här är det också ont om vatten, och en rätt klen trefas dränkpump pumpar obemärkt in vattnet från borrhålet, så jag har också satt upp en lampa för att veta när pumpen går. Fungerar bra så länge det är jag som lägger mig sist på kvällen, men med tonåringar som duschar och dessutom drar igång en tvättmaskin efter att jag gått av vakten så kan det bli att pumpen står och går 4-5 timmar innan den fått upp trycket så pass att den stannar. Har tänkt lösa det som Torbjörn föreslår, men grabben som lämnat boet för ett tag sedan tycker att det är bättre med en flödesmätare och en arduino (liten dator som jag inte begriper än), så jag kör fortfarande med min lampa...Sedan ett tag tar jag också spolvattnet till toaletterna från en grävd brunn, och det har avlastat rejält. Så problemet är mindre nu för tiden, men ska lösas.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: Idag kl. 11:15 »
Här är det också ont om vatten, och en rätt klen trefas dränkpump pumpar obemärkt in vattnet från borrhålet, så jag har också satt upp en lampa för att veta när pumpen går. Fungerar bra så länge det är jag som lägger mig sist på kvällen, men med tonåringar som duschar och dessutom drar igång en tvättmaskin efter att jag gått av vakten så kan det bli att pumpen står och går 4-5 timmar innan den fått upp trycket så pass att den stannar. Har tänkt lösa det som Torbjörn föreslår, men grabben som lämnat boet för ett tag sedan tycker att det är bättre med en flödesmätare och en arduino (liten dator som jag inte begriper än), så jag kör fortfarande med min lampa...Sedan ett tag tar jag också spolvattnet till toaletterna från en grävd brunn, och det har avlastat rejält. Så problemet är mindre nu för tiden, men ska lösas.

Jag vill att det ska vara superenkelt.
Men saknar den tekniska kunskapen, även om en liten dator rent teoretiskt är rätt lätt att programmera.
Det är ju trots allt mest ett gäng "om" som måste uppfyllas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 4 användare (2 dolda)
nordictinkerer, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser