Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tegeltak och hållfasthet  (läst 1328 gånger)

louise

• Gäst
Tegeltak och hållfasthet
« skrivet: 11 jun-07 kl 20:29 »
Ska renovera taket och har fått tag i ett asbilligt tegeltak, enkupigt, det jag egentligen vill ha men inte alls planerat eftersom det oftast är dyrt.  

Har hört att alla hus inte klarar tegel, de måste stärkas upp på nåt sätt. Hur kollar jag om det behövs? Vad är det man brukar göra?

Idag har huset eternit och plåt, innan dess låg där spån. Har alltså aldrig haft tegel.

Jag har ett timmrat hus, fast vindsvåningen är reglad. Ja.. om det nu var en ledtråd..
« Senast ändrad: 11 jun-07 kl 20:30 av Lollo »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Tegeltak och hållfasthet
« Svar #1 skrivet: 11 jun-07 kl 20:42 »
Hej!

Det som komplicerar tillvaron om taket aldrig haft tegel är takstolskonstruktionen.  Ett tegeltak väger ton, kommer sedan en halvmeter snö, som det därefter regnar på så blir taket synnerligen tungt. Risken finns då att takstolarna ger efter, om de är gjorda för det lättare materialet.

Om du vill byta, får du nog kontakta någon byggkunnig person som kan inspektera konstruktionen på plats.

Edgar, som tycker tegeltak är snygga.
« Senast ändrad: 11 jun-07 kl 20:43 av Edgar »

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jun-07 kl 23:00 »
Jo.. det var det jag kände till. Men kan jag själv ta en snabbtitt på konstruktionen för att få nåt hum om de behöver förstärkas?

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 12 jun-07 kl 11:06 »
Nej.
Ta dit en expert. Det är billigare än att reda upp efter ett ras, om du har överlevt raset vill säga.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jun-07 kl 15:33 »
jo det är klart att en expert måste hit också. Men tänkte att jag kunde få en snabbuppfattning av läget liksom..

sivan48

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 12 jun-07 kl 15:55 »
skulle nog först o främst oroa mej för rivningen av eternit-taket... Eternit kan ju innehålla asbets,som är mycket farligt när det blir bygg-damm ,och kan inandas..googla!

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jun-07 kl 16:22 »
Jag är tacksam om vi kan hålla oss till hållfastheten i tråden.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 jun-07 kl 16:50 »
Snabbuppfattning: förr läktade man upp spåntak och lade på tegel tämligen sorglöst. Är konstruktionen inte skadad (t.ex. röta) håller det nog.

Eterniten: det går att lägga ströläkt i dalarna och bärläkt på det. Då får eterniten (eller plåten) vara kvar som undertak.

Experten: håller kanske inte med om något av ovanstående. Det behöver inte betyda att det är fel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser