Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har du för idéer om Hemberedskap för Privatpersoner och Självförsörjning?  (läst 1418 gånger)

Nataks

• Övriga världen
Jag har som målsättning att lära mig det som ingen annan bryr sig om att lära sig. I en kris, kan det vara bra att kunna spela schack, i en annan kan det vara nyttigt att kunna rida och sköta hästar, i en tredje är det navigation som gäller. Den som är schackmästare kommer att förklara alla fördelar som finns med att kunna flytta pjäserna rätt. Hästtränaren avgör vilket foder som kan duga för en långdistansridning. Sjökaptenen kan använda både stjärnhimlen, kartan och kompassen, samt datorn.
Vilken kunskap är bäst att kunna i ett fängelse, eller på en öde ö?

Min rubrik i min CV.
""Jack of all trades - master of none" "

Bra att kunna lite om mycket.
Jag kan vårda både barn, vuxna och äldre och erfarenhet av olika handikapp och sjukdomar och en mängd mediciner och handikappredskap.
Kan mjölka kor och rida hästar.
Har odlat det mesta.
Kan köra bil (men taskig på att parkera ha ha ha)

Jobbat inom en mängd olika yrken och fått olika kunskaper hit och dit samt där har det ingått crises management training och civilförsvar.
Har et välfyllt skafferi och frys samt elverk.

Mina grannar? Har hjälpt dom med olika saker utan at ta betalt. Tror inte dom kan ge mig ett enda dugg nytta, de har enbart klagat anonymt till  myndighet på att de inte får/kan gena över min tomt då det står en traktor i vägen och jag enbart plogar in till oss men inte ut genom vår trädgårdsgång., de hade fel, kommunen sa det är hemfridsbrott att köra hem till mig. Bara en sån grej som at anmäla sin granne när de har egen utfart!!
Tror inte dessa grannar kan ge mig ett enda dugg nytta i eventuella situationer.
Skulle inte skylta en enda sekund med vad jag har för krisberedskap.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland

Men det gör du ju likafullt "Har et välfyllt skafferi och frys samt elverk"
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Men det gör du ju likafullt "Har et välfyllt skafferi och frys samt elverk"

Nu är det nog inte så många som vet var hen har sitt knappa käll.

I vissa byggder är elverk dessutom normalt förekommande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Ja det är just det -  inte skylta med.

Hur döljer man ett elkraftverk som går på bensin? 95 decibell lär ju höras över hela nejden när allt annat är tyst.

Kan man bygga in det bakom lastpallar och presenningar m.m.? Något ljuddämpande?

Det enda den vill ha är väl luft och ett utlopp för avgaser.

getalina

• Halland
Julas elkraftverk till och med 96 decibell. Försökte lägga in en skärmdump men när jag tryckte på Monalisa = bild så kom bara två klamrar infoga. Fattar ingenting.  ???

Håkan B

• Värmland
Har du ingen egen initiativförmåga?
Eget ansvarstagande?
Väldigt ofta i ett krisläge handlar det om att lösa problemen själv, eller i en lokal grupp.
För du kan inte på något sätt förvänta dig att samhället ska fungera som normalt.

Hur du löser det i slutändan beror på förutsättningarna, jag har två möjligheter att ta hand om fekalierna här.
Den ena är att kompostera dom, eller så eldar jag helt enkelt upp dom.
Det går tom elda dom i kökspannan om man har dåligt med ved. Förutsätter visserligen att man har en kökspanna, men du förstår andemeningen.
Man löser problemet utifrån de förutsättningar som finns att tillgå.
Du har helt andra förutsättningar jag pratar om dom som bor i lägenhet . men du verkar änd inte vilja förklara om du nu ens kan det .

getalina

• Halland
Vi skulle fråga någon som varit i Ukraina hur de gör när strömmen går och de bor i lägenhet.

Enklast är väl att gå ut i en park och skita. Någon får väl hålla för en filt. Eller hitta ett buskage.

Eller spara skiten på balkongen och ha en spade och gräva ner i parken. Finns kombispadar typ militärens.

Laga mat över öppen eld har man ju sett på bildreportage.

Håkan B

• Värmland
Vi skulle fråga någon som varit i Ukraina hur de gör när strömmen går och de bor i lägenhet.

Enklast är väl att gå ut i en park och skita. Någon får väl hålla för en filt. Eller hitta ett buskage.

Eller spara skiten på balkongen och ha en spade och gräva ner i parken. Finns kombispadar typ militärens.

Ja då får man släpa med sig både korp och spade om man ska sikta i parkerna i alla fall unden tiden det är tjäle i backen   :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Julas elkraftverk till och med 96 decibell. Försökte lägga in en skärmdump men när jag tryckte på Monalisa = bild så kom bara två klamrar infoga. Fattar ingenting.  ???

Ljudnivån brukar vara angiven på 1 m avstånd.  96 dB är i alla fall lägre än t ex en motorgräsklippare eller röjsåg.

Om du ska infoga en bild med Monalisa-ikonen, så måste den ligga någonstans på webben och då klistrar du in URL:en (webadressen) mellan klamrarna.  Har du bilden lokalt får du bifoga den (under Bilagor och andra tillval), obs att den då får vara på max 192 kB.

Berberis

• Närke
Nu kom jag ihåg hur min far fick lite ljus när han studerade. Vi har alltid skrattat åt det, men det var fullt allvar. Året var 1944 och vårt land var ockuperat. Elektricitet och köks-gas fanns bara korta stunder.

Alltså: Han var folkskollärare, men läste vidare på distans. Han knåpade ihop delar av en gammal cykel med dynamo. Ställde upp denna skapelse, trampade runt pedalerna och läste kurslitteraturen i skenet av cykel-lyset.

Synd att det inte fanns en bild på denna anordning.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad

Så länge kommunalt vatten fungerar, så kan man ju använda WC.  Blir det vanligt med vattenavbrott i tättbebyggda områden så skulle jag tro att den bästa lösningen är att smälla upp vanliga utedass på gårdarna.
En bra förberedelse kan vara att man tar fram konstruktion och ritningar för ett lämpligt utedass och någon ansvarig (t ex BRF eller fastighetsbolag) köper hem material och lagrar på respektive fastighet i förväg.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Du har helt andra förutsättningar jag pratar om dom som bor i lägenhet . men du verkar änd inte vilja förklara om du nu ens kan det .

Jag har bott i lägenhet.
Så jag begriper mer än väl att förutsättningarna är annorlunda mot när man bor på landet där man lätt kan upprätta ett utedass.
Eller går inte det att göra i staden?
Går det inte att tänka kreativt och försöka hitta lösningar bara för att man bor i stad?
Blir man helt puckad i huvudet och tror att det löser någon annan åt en bara för att man bor i stad?

Man måste anpassa sig till de förutsättningar som finns!
Jag kan på inte sätt berätta för hur någon hur dom ska lösa sina fekalieproblem, jag kan ge tips.
Som att tex elda upp dom, i en tunna kanske, eller i sopkontainers, eller i en grävd eldningsgrop.
Eller bygga utedass med rejäla gropar som man täcker när dom är fulla.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Ja det är just det -  inte skylta med.

Hur döljer man ett elkraftverk som går på bensin? 95 decibell lär ju höras över hela nejden när allt annat är tyst.

Kan man bygga in det bakom lastpallar och presenningar m.m.? Något ljuddämpande?

Det enda den vill ha är väl luft och ett utlopp för avgaser.

Man kan som du säger göra en skyddande låda (man vill ju inte att snö och regn ska förstöra elverket i förtid) och sätta lite poröst material inuti så blir det bra ljuddämpning. Avgaserna ut genom ett rör och inluften löser sig självt.

Här är det ingen som hör om ett elverk går bakom huset. När vi hade rejäla strömavbrott förr här så brukade jag skoja med grannen som bor förbi på grusvägen och dra på alla ljus när det gått ett tag i mörker. Han hör till den gamla stammen och tror att lyse kräver mycket, och när frysarna väl startat (kan inte starta allt samtidig på det lättstartade elverket som är på 2000W) blir det väldigt ljust på bara 2-300W. Har för mig att jag körde bort mitt elverk till honom någon gång när det var risk att hans frys stått utan ström för länge. Nu är de flesta kablar nedgrävda, så elavbrott här är sällan över en halvtimme. Men man vet inte i framtiden, för även om nätet blivit stormsäkert här så är stamnätet känsligt för sabotage.

getalina

• Halland
Ja då får man släpa med sig både korp och spade om man ska sikta i parkerna i alla fall unden tiden det är tjäle i backen   :)

Ja hu det blir kallt om röven då.  ;D

getalina

• Halland
Ljudnivån brukar vara angiven på 1 m avstånd.  96 dB är i alla fall lägre än t ex en motorgräsklippare eller röjsåg.

Om du ska infoga en bild med Monalisa-ikonen, så måste den ligga någonstans på webben och då klistrar du in URL:en (webadressen) mellan klamrarna.  Har du bilden lokalt får du bifoga den (under Bilagor och andra tillval), obs att den då får vara på max 192 kB.

Gräsklippare?  jaha ja dom hörs ju ganska bra. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/elverk/bensindrivna-elverk/elverk-740066/?gclid=CjwKCAiAmp3LBhAkEiwAJM2JULb5LjOWq1MW5p1f5VneICCfs7fZozHT6stswYfiiJiGZTz3e55QZxoC7y0QAvD_BwE

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Hemberedskap är att gräva toaletthål på hösten för säkerhets skull ;D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Man kan som du säger göra en skyddande låda (man vill ju inte att snö och regn ska förstöra elverket i förtid) och sätta lite poröst material inuti så blir det bra ljuddämpning. Avgaserna ut genom ett rör och inluften löser sig självt.

Man bör tänka på kylluften också, så att inte kylfläkten suger åt sig varmluft inne i lådan och det blir varmare och varmare tills något havererar eller tar eld.

Berberis

• Närke
...
Mina grannar? Har hjälpt dom med olika saker utan at ta betalt. Tror inte dom kan ge mig ett enda dugg nytta, de har enbart klagat anonymt till  myndighet på att de inte får/kan gena över min tomt då det står en traktor i vägen och jag enbart plogar in till oss men inte ut genom vår trädgårdsgång., de hade fel, kommunen sa det är hemfridsbrott att köra hem till mig. Bara en sån grej som at anmäla sin granne när de har egen utfart!!
Tror inte dessa grannar kan ge mig ett enda dugg nytta i eventuella situationer.
Ja, Nataks, du har berättat tidigare om dessa knäppa grannar. Bra ändå att kommunen definierade det som hemfridsbrott. Du har rätten på din sida.
Jag har bra grannar nu, men så har det inte alltid varit. Då brukade jag säga att jag bodde mellan Hitler och Göring. Oväsen, stora rykande stinkande eldar, och de slängde sin snö på min tomt, med mera. Det skulle ha varit helt galet att samarbeta med dem i en nöd-situation.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Ja, man skall ha tur också, kanske en av de viktigaste ingredienserna i beredskap...

Sannolikheten att hamna mellan två stolpskott är ändå rätt liten. Om vi för skojs skull räknar med att 1% av befolkningen klassar in som rutten, så är det 1 gång på 10 000 som man drabbas av dubbel röta. Men som individ är det liten tröst...

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 5 användare (1 dolda)
Galaxie, LimJans, Victor Rangner, Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser