Anledningen till varför jag undrar är att, vi som bor i tätort eller nära storstan, i flerfamiljshus, hur ska vi klara en energikris, eller en längre period av elavbrott?
Vi har ingen kamin att elda i, och inte heller någon skorsten. MSB rekommenderar att man lagar mat med stormkök, eller ute på en grillplats. Likaså att man har sparat kontanter att handla med, när konto-, eller kreditkort inte fungerar. Hänvisar också till Swish.
Därför funderar jag över en alternativ energikälla som också kan användas i en lägenhet i ett flerfamiljshus.
Elda inomhus går inte. Använder man stormkök, så kommer t-spriten förr eller senare att ta slut. Att köpa t-sprit beror på tillgång och efterfrågan. Nu när det är halt ute på gatan här, har sanden tagit slut i sandlådorna, för att bilisterna ska kunna köra ut bilen över hala områden.
MSB/Civilförsvaret har en tid för beredskap på en vecka. Preppers brukar tala om en månad.
Hur skulle ett Worst Case Scenario se ut?
Storstadsborna föreställer sig att kunna ta bilen ut ur storstan, ut till landstället, där de kan leva ett enklare, men fortfarande drägligt liv.
Först och främst; om alla tänker och handlar på samma sätt, så kommer snart att uppstå köer och trafikstockningar runt omkring storstaden. Sedan gäller att broförbindelser och vägförbindelser håller.
När de sedan kommit ut från storstaden, så har de förhoppningsvis med sig allt de behöver av vatten, mat, ombyte, mediciner och annat livstillgängligt.
Energin till bilen består troligtvis fortfarande av fossilt bränsle. Hur som helst så måste de komma över någon form av energi på vägen ut till landstället eller vild natur.
Vad ska de leva på när de kommit ut till landstället eller vild natur?
Enligt allt preppers, så kan man där överleva med hjälp av kunskap och erfarenhet, men även om det är så, så kommer de flesta söka sig till samma platser där det är enklast att överleva.
Samhället kommer snart att upprätta "klimatflyktingförläggningar", för att inte landsbygdsborna ska behöva bistå storstadsborna med allt livsnödvändigt.
Varför jag skriver det här, är alltså för att försöka förstå hur att överleva, preppa, i en storstadsmiljö. Det mesta finns här och det vore dumt och dumdristigt att bege sig ut på vinst och förlust, ut i en situation som är en helt främmande. Det är bara att just nu se och förstå hur människor beger sig ut på resorn nu när väderleken varnar för mer snöoväder...
Här vad Överlevnadsexperten Harry Sepp svarar i tre intervjuer:
1 )
https://youtu.be/_qSuEh8-02s?si=uMwwAdGBa5Nl6Vga2 )
https://youtu.be/DLnpDwbRuws?si=2rkNm2WZyNCANvyt3) Om överlevnad i urban miljö, med Harry Sepp:
https://youtu.be/id-rLIT02sM?si=8YwcphQ-e1PLwsMzOm man lyssnar på vad Harry Sepp, som jag verkligen högaktar, säger, så finns det ingen riktig beredskap för storstadsborna idag.
De, vi, som inte har bil eller annat kommunikationsmedel än kollektivtrafiken, blir kvar där vi är, i flerfamiljshusens lägenheter.
Att bygga tält inomhus är ett sätt att hålla värmen. Vattnet kan ta slut och där räknar man med att kommunen ska tillhandahålla vatten med tankbilar och vattenstationer.
Butiker med livsmedel finns det i början gott om, men också de är beroende av elektricitet, vatten med mera, för att personalen ska kunna fungera. Hur länge hjälper det med kontanter i det läget? Beroende på hur laglydiga medborgarna är, men ändå måste mer livsmedel kunna distribueras av logistiken.
Så, i flerfamiljshusens lägenheter, återstår tydligen bara, antingen t-spritskök, stormkök och gas, eller solenergi.
Att alla storstadsbor ska kunna överleva utanför storstäderna, enligt diverse fälthandböcker, tvivlar jag starkt på. Vårt lilla naturreservat i närheten skulle inte räcka till för många boende en längre tid. Träden skulle bli till ved. Rådjur, harar och skogssork finns bara i ett ytterst begränsat antal.
Någon kanske tycker att detta är ett storstadsproblem, men det kan snart bli också ett problem för landsbygdsborna, om det blir på deras lott att ta hand om alla flyktingar från storstäderna...
Det här blev långt, men min fråga om elektricitet till matlagning och värme, ser jag som den svåraste att finna svar på?
Tacksam för olika vinklingar av problemet. Konstruktiva och empatiska, förstås.