Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektricitet från hembyggda eller färdigtillverkade magnetiska generatorer  (läst 522 gånger)

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Idag går ju teknikutvecklingen så fort, så, vem vet, solpaneler kanske fungerar om något år?

Du ska nog inte tro att solpaneler kan ge kraft nog till matlagning och värme nån januarivecka (eller månad)här i Sverige varken nästa år eller inom tio år, solen skiner inte tillräckligt och det är relativt ofta snö som hindrar solcellerna att producera nått.
Ved däremot kommer sannolikt att kunna eldas, odlas, samlas in eller köpas i all överskådlig tid, såvitt jag förstår har det handlats med ved i Stockholm i mer än 750år och handeln lär fortsätta..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Så här svarade MSB:
Men alla idéer som kan underlätta för oss som privatpersoner i en kris är uppskattade! Det hjälper ju också samhället i förlängningen. Så jag håller fast vid att ideella föreningar är en bra väg att gå där ni kanske skulle kunna hitta ett format för att föra vidare kunskapen på ett säkert sätt.
Jag tar fasta på det här avsnittet i brevet från f d MSB, nu mera typ MCF.
Själv är jag en lyxlirare i det här sammanhanget, bor på landet, grävd vattenbrunn, vedspis, några hundra kilo egenodlad potatis i källaren, och så vidare. Jag har lett en studiecirkel i krisberedskap i en lokal förening jag är aktiv i. Vi använde Prepperprästens beredskapsbok av Jonas Ahlforn som kursbok, rekommenderas varmt (oavsett religiös tro). Boken betonar att krisberedskap och -hantering görs bäst tillsammans, det är ingen enmansshow. Exempelvis en församling, bland grannarna eller i en förening. I ditt fall kanske den lokala Hyresgästföreningen kunde vara något? Ett studieförbund kan säkert hjälpa till om ni vill köra en egen studiecirkel.

Jag tror inte matlagning är huvudproblemet i ett hyreshusområde under en kris, kanske inte vatten heller. Däremot toaletter! Alla boende i hyreskasernen behöver göra nummer 1 och 2 flera gånger om dagen, och det lär snabbt bli en hygienisk katastrof om avloppssystemet i huset inte fungerar. Ska den som bor på sjätte våningen släpa ner en fullpissad och fullskiten plastsäck genom trapphuset vid ett långvarigt strömavbrott? Huvvaligen...
Mitt förslag: hör med hyresvärden om ni kan dra igång ett dass-beredskapsprojekt på innergården eller så. Bygg en egen avloppsfri dasslösning själva (studiecirkel igen?) med värdens tillstånd, eller kräv att värden bygger ett dass. Urinseparering och någon sorts kompostering för fekalierna är lämpligt. Det måste kunna fungera utan både el och vatten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Victor Rangner

En sista sak angående Beredskap, eller Prepping. Anledningen till att jag funderar i de här banorna, är att ingen annan verkar göra det. Vilket jag tycker är skrämmande! Ju fler som tänker på Beredskap, desto lättare kommer det att bli för oss alla, om något högst osannolikt inträffar.
För mig är Beredskap något som jag tänker på varje dag. Det har blivit en vana. Klimatförändringen verkar ingen bry sig om eller ta på allvar. Det ger mig klimatångest.
Visst; media gillar ju sådant som går att sälja. Det ska vara på ruinens brant, varje dag. Ändå kan jag fundera på; vad kan jag använda det här till?
Kreativitet är kul!
Man kan inte förbereda sig på allt, men man kan lära sig att vara flexibel och improvisera. Att bära omkring på en tung packning, där värdefulla redskap kan försvinna eller gå sönder, blir i längden omöjligt.
Vi här i Sverige är inte vana att tänka som flyktingar. Zombiefilmer kan vara nyttiga att se, inte därför att det, tror och hoppas jag, inte finns zombies, utan för att zombies kan symbolisera något annat. Amerikanska katastroffilmer är ofta mer skräck, än konstruktivt tänkande och handlande.
STOP
Stanna upp.
Tänk
Orientera och Organisera
Planera
Här i Hässelby, för många år sedan nu, dog ett par barn i en snöstorm. De hade bara några hundra meter till närmaste hus, men klarade sig ändå inte dit.
Vid Mount Everest dog sexton sherpas i ett isfall. Trots all sin kunskap och erfarenhet kunde de inte upptäcka faran.

Victor Rangner

Tack Skräptanten! Mycket bra och tänkvärt!
Det finns många här som vill elda med ved, men det är inte så lätt i en lägenhet i ett flerfamiljshus. Gas tycker jag är en bättre idé. Sedan handlar det förstås om tillgång och efterfrågan.
Grimstaskogen är vår närmaste skog och naturreservat, men alla hushållen här omkring i Västerort; Blackeberg, Råcksta, Vällingby, Hässelby Gård och Hässelby Strand kan inte försöka överleva i den, för mig, lilla skogen. Andra i närliggande områden, kommer sannolikt också söka sig dit, i förhoppning om att vildmarksliv ska bli den sista nödlösningen.
Sedan har jag talat med människor som bor här ute. Många har sommarställen runt i landet och menar att de kan ta bilen dit och stanna där för att löara sig ett tag till. Är det så genomtänkt?
Jag har letat, men inte funnit särskilt mycket tänkvärt i Överlevnadshandböcker, Beredskap och Prepping i tät bebyggelse och storstäder. Bensin, diesel och gas kan nog bli svårt att få tag i. Kanske att det öppnas en svart marknad?
Utan bränsle är det svårt att ta sig någonstans. Sedan kan det ju finnas hinder som översvämningar, jorderosioner och broar som rasat. Båt kanske är bättre att färdas med?
De enda som jag kan tänka mig vet något om Överlevnad i Urbana Miljöer, är uteliggare och hemlösa. Sådana som säkert erfarit vad som fungerar och hur man kan ta tillvara på sådant som redan finns tillgängligt.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
Ska du bränna gas för matlagning och uppvärmning innomhus  en vecka eller längre vid en krissituation tycker jag du behöver en skorsten.
Tillfällig matlagning på balkong eller gård kan ju med fördel ske på gasolgrill, men man får nog inte förvara så mycket gasol så man klarar uppvärmning längre tider och ny gas eller påfyllning av tuben ska man ju ha tur om man får tag i efter mer en en veckas strömavbrott.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Det är ju inte någon mening med att överge sin bostad för att bo i en skogsdunge intill, men att ta sig bort från staden och bo i en mer funktionell sommarstuga eller hos någon som redan bor på landet är en bra lösning. Frågan är dock bara när man ska ta det klivet. Sedan så kommer man långt med en bil om den så bara har halv tank. Vid misstanke om kris är det nog en av de små men nyttiga grejerna man ska fixa, alltid ha minst halv tank i bilen.

Avloppet blir kul i städerna...

Victor Rangner

Här är länken till den bok som Skräptanten skriver om; "Prepperprästens Beredskapsbok":
https://www.libris.se/product/prepperprastens-beredskapsbok/

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Victor, jag föreslår att du kontaktar Civilförsvarförbundet eller FRG https://frivilligaresursgruppen.se/har-finns-frg/ där finns folk som har koll på hur kommunen funkar i kris samt vad man kan göra för att hjälpa till och även få självhjälp.
F.ö. tänk på det som är viktigast först. Mat klarar man sig utan i veckor, även om det är obekvämt. Vatten är långt viktigare, liksom värme och väderskydd.
Jag tror det är svårt att själv fixa så man klarar sig helt oberoende av andra mycket mer än en vecka. Då krävs nog nästan att man bor "på landet".
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 2 användare
Berberis, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser