Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Västmanland liten villa säljes, Västmanland. Självförsörjande trädgård.  (läst 90 gånger)

evaranke@yahoo.se

• Västmanland
Västmanland liten villa säljes, Västmanland. Självförsörjande trädgård.
« skrivet: Igår kl. 13:52 »
Fakta om huset:

- En liten enplans villa på 78 m2 boyta. Beläget i Västmanland, Örebro län, Lindesberg kommun.
- Villan består även av torr källare, två verandor och är nymålad utvändigt.
- Köket är original skick från 60-talet och Vedkamin i vardagsrummet.
-Luft-vattenpumpen är i nyskick och värmen är vattenburen.
Bredband finns indraget
-1200M2 tomt och halva tomten är uppodlad. I trädgården finns ett 16 m2 varmt växthus. På tomten finns en egenbyggd jordkällare samt en bra matkällare i huset.

Den lilla byn, Norra allmänningbo består av 7 jordbruk, varav 1 är i bruk, men all mark används. Insprängt ligger ett antal egna hem som har byggts av gruvarbetarna som arbetat i gruvorna, som sedan lades ner för 2 år sedan. Mitt hus ligger i en samling av flera villor. Byn har kommunalt vatten och avlopp, en liten anläggning som betjänar 10 hushåll. I byn finns flertalet barnfamiljer och skolskjuts erbjuds till barnen, dock drogs bussen in för 4 år sedan.
Till närmaste mataffär är det 8 km som ligger i Riddarhyttan. Närmaste vårdcentral finns i Storå, annars är närmsta metropol Lindesberg, 3 mil.
För övrigt finns fina bärmarker, bra fiske- och jaktmöjligheter och närliggande sjöar.
Människorna i byn är mycket trevliga och välkomnande.

Varför lägger jag ut mitt ställe som till synes är så litet och obetydligt?
Jag har skördat ca 600 kg mat varje år och är det frukt-år, betydligt mer.
Rätt människor med intresse för odling kan börja så fort våren är här.
Växthuset på 16 kvadratmeter är isolerad i plast och den egenbyggda jordkällare har klarat två  riktiga kallvintrar utan några problem. På tomten finns 9 odlade land, lätt sandmylla. Sommarvatten från Forsån, alltså fri bevattning.
Alla mina redskap kommer på köpet och nästan en helt ny fräs.
När ni köper medföljer ett lass brunnen kodynga, ½ kubik kompost jord, många krukor och lådor, sätt potatis och egna fröer. För övrigt finns det 9 fruktträd och vinbärsbuskar.

Vem är jag då? Jag är 75 år, har odlat hela mitt liv bortsett från när jag var väldigt ung då jag växte upp i Stockholm. Jag har varit gift i 53 år och är numera änkeman. Jag var biodynamisk odlare under tiden vi hade jordbruk, ca 10 år. Vi har även odlat under enklare former och alltid giftfritt.
Om ni vill kan jag visa er beskärning av fruktträd och hålla kurs i kompostering, allt efter min ork förstås, då jag kommer att vara bosatt ca 2 mil bort.

Pris: 700.000 kr, eller efter överenskommelse.
Kontakt: Ranke 0736859962

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser