Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såpskurning av ospontat golv.  (läst 106 gånger)

Såpskurning av ospontat golv.
« skrivet: Idag kl. 10:41 »
Hej
Har lagt om ett gammalt ospontat golv. Det förekommer springor i golvet. Isolering är kutterspån. Min fråga är följande.
Funkar det att såpskura golven eller lär vi täta alla springor? Isf med vad är lämpligast?

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Såpskurning av ospontat golv.
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 11:00 »
 Vill säga att det går nog bra att skura utan åtgärd. Är där ingen spont mellan brädorna hade jag inte hällt ut en hink vatten utan doppat borsten i spannen.
 Menar att det lilla vatten som tränger genom fogen och når kutterspånet snabbt kommer att fördela sej och torka.
 Vilken såpa kommer ni att välja?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

« Svar #2 skrivet: Idag kl. 11:46 »
Gysinge linoljesåpa ☺️

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 15:21 »

Funkar det att såpskura golven eller lär vi täta alla springor? Isf med vad är lämpligast?

Jag demonterade för några år sedan ett ( 17-1800 tals) golv ihopfogat med narar, det fanns ingen tätning mellan plankorna mer än den lort som helt naturligt samlats sig i springorna under århundradena.

Gietvis kan ni såpskura golvet, det har "alltid" gjorts och kan och bör fortfarande göras för att få en ren och tålig yta.

Om golvet har stora springor nu i oktober tänker jag att det kanske vore ide att vänta till februari då luftfuktigheten brukar vara låg och lägga om golvet och slå ihop det  så det blir så tätt som möjligt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 19:34 »
Om isoleringen under är av organiskt material och ni dessutom eldar inne i kåken med ved så är det absolut inget stort problem att såpskura ospåntat golv, men som någon nämner så ha inte ut allt vatten på golvet utan använd blöt borste.

Den organiska isoleringen har den lilla egenheten att den släpper ifrån sig fukt lätt, vedeldningen står för hög luftväxling.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

« Svar #5 skrivet: Idag kl. 21:38 »
Vi isolerade me kutterspån och vi eldar i kakelugn och etagekamin ☺️

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser