Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spillvirke?  (läst 6710 gånger)

Norrsken

• -
Spillvirke?
« skrivet: 10 jun-07 kl 23:30 »
Vet inte om detta är rätt ställe för denna undran, men försöker ändå.. Skulle behöva få tag i virke att börja bygga min kompost. Och det är aningen dyrt i handeln.. Så lite tips och snillrika idéer m var man hittar sånt. Det står liksom still däruppe just nu. Såg en dokumentär på svt om vår slit och slängkultur, där de visade nån återvinningscentral i täby.  Det verkade vara rena fyndmarknaden för att hitta diverse bra grejer. Täby är även hyfsatnära min nya bostad, så är det någon som vet nåt om stället (typ var det ligger, och om det är okej att hämta grejer istället för att lämna dem..) så tar jag även tacksamt emot den informationen..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

sivan48

• Uppland
Re:Spillvirke?
« Svar #1 skrivet: 11 jun-07 kl 00:22 »
kolla i containrar,bygg-återvinningen,kolla dina egna möbler om nåt kan användas?kanske du har några gamla dörrar...kolla på blocket.se under bortskänkes..
Själv skulle jag ta o slakta några gamla pianon,som dagligen skänks bort,men inte hittar nya ägare...
bättre öde att bli en kompostlåda än o eldas opp?

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 11 jun-07 kl 06:41 »
Tack! Ska genastslå in bygg-återvinningen som sökord..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 jun-07 kl 12:00 »
Kolla vid byggen, det brukar inte vara så svårt att få ta lite begagnat formvirke som bara använts en enda gång till att gjuta betong i, sen slängs det i regel, liksom inte värt att stå och dra ur spik på arbetstid.

De flesta företag har också en container där dom slänger emballage av trä och engångslastpallar m.m.. Betala med en tårta eller lite fikabröd.

Sivans ide om piano var ju inte dum ... snacka om lyxig kompost ... men tung och farlig (för ryggen om inte annat) att frakta hem.

sivan48

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 jun-07 kl 14:28 »
ja,jag vet Vitis;det är bara en idé jag har...Tycker det är så synd att vackra,ibland antika instrument eldas upp!
Borde ju vara förbjudet!
När återanvändbara saker,ÖVERHUVUDTAGET,(kommer att bli)just klassade som nödvändigt återvinningbart,då har vi ju kommit lite längre i misären/utvecklingen...

Är ju tyvärr så,att mänsklighetens utveckling styrs ju av att 'nöden är uppfinningarnas moder'och 'människan är som bäst,när det är som svårast'
- lite ot?men tråden handlade ju om spillvirke?
(Har tipsat om detta angående piano-slakt i trä-tråden-)vore kul att veta om nån har erfarenhet av snide av elfenben,o användning av metal-strängar-typ till att göra ost-skärare?

-Min underbara PAPPA gav mej återanvändningen med'fadersmjölken',när han regelbundet handlade saker på 'SMÅ SMULOR',och brann för rättvisan i världen...
ja DETTA VAR VERKLIGEN O.T:)
Tror att jag kommer att skapa en piano-kyrkogård i mitt stall,när jag flyttar till n-ö Småland permanent,bara jag får låna grannens släppvagn...
Älskar ställen som alternativ nu,där kreativa människor kan utbyta tankar o idéer.
En  eloge för dess grundare Petter...

MVH
Sivan48

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 5 användare
rehn, Strömmen i dalen, Bokohammare, pow, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser