Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om svarv  (läst 38 gånger)

Ylvalifalk

• Småland
Råd om svarv
« skrivet: Idag kl. 17:04 »
Hej!
Jag funderar på att köpa en svarv till min son som är 12 år. Han gillar redan att göra smörknivar, skärbrädor m.m. och vill nu gärna lära sig att svarva.

Jag har hittat en svarv som säljs ur ett dödsbo. Säljaren har ingen egen erfarenhet av den, så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka på.

Ni som är mer erfarna, vilka nackdelar kan finnas med den här svarven? Vad bör jag kolla extra noga på när vi åker och tittar? Finns det andra synpunkter jag borde ha i åtanke?
Priset är 3 500 kr.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Råd om svarv
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 19:11 »
Verkar ganska stabil. Att kolla är att du får med annhållet (en), att det går ändra hastighet, nycklar till anhållet och dubbdockan. Svarvstål av alla de slag.
  Ta med sonen kan underlätta att pruta för det tycker jag du kan göra.
 Hoppas sonen din gillar svarvandet. Vad ni behöver är något så ni kan slipa eggen på svarvstålen. Detta är viktigt. Kanske ha kan få instruktioner från slöjdläraten i skolan.
Lycka till!
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Ylvalifalk

• Småland
SV: Råd om svarv
« Svar #2 skrivet: Idag kl. 19:55 »
Jättebra tips. Tack så mycket!

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 2 användare
Nataks, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser