Det första laminatgolvet jag lade, köptes i mitten av 90-talet. Ikea "Tundra". Det var innan klickgolvens tid så det skulle limmas i skarvarna. Det har hållit bra så när som en del oundvikliga märken efter 30 års missöden i ett kök. Senare har jag som regel köpt det billigaste som har gått att få tag i på t ex Byggmax, det har fungerat bra utom ett golv som lades i ett ganska stort rum (ca 6 x 6 m) i en föreningslokal (källarlokal med betong under), där märks det tydligt att golvskivorna ändrar mått beroende på årstid och luftfuktighet, så skarvarna glipar upp när det är riktigt kallt och torrt på vintern men golvet kan buckla sig när det har varit en lång period med varmt och fuktigt väder, t ex i rötmånaden. Har dock inte haft några sådana problem alls i mitt hus där golven ligger på spånskiveunderlag, som kanske rör sig ungefär lika mycket som laminatgolvet beroende på luftfuktigheten.
Jag har en känsla av att de stora byggvaruhusen byter leverantör av sina laminatgolv ganska ofta, så erfarenheter - vare sig dåliga eller bra - av golv som köptes för några år sedan kanske inte alls gäller för de golv som går att köpa på samma ställen idag.
Tänk på att oavsett vad säljaren eller tillverkaren eventuellt lämnar för garantier, så går det inte att avtala bort konsumentköplagens regler om reklamationsrätt. Dock är en skillnad att om det blir tvist om huruvida det är fel på varan eller inte, så är det säljaren som har bevisbördan om han har lämnat garanti, medan det är köparen som har bevisbördan om man ska använda konsumentköplagens regler.