Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hösilage  (läst 3529 gånger)

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Hösilage
« skrivet: 10 jun-07 kl 20:21 »
Hej, jag sökte på hösilage och läste allt som kom, men har ändå några frågor, hoppas någon orka svara.

Vi tänkte att detta år kanske göra stora rundbalar av hösilage istället för små höbalar (dom blir lätt dammiga i vår stora och höga loge), men:
vi har bara två fjordhästar och ca. 10 getter. Är det för lite ?
hur snabbt (3dagar, 4dagar?) ska man förbruka en storbal ?

det var ochså mycket om att gräset inte få vara förr torrt för att plastas in. Hur märker jag det, bara gå ut på ängen och känner efter ?

Hur undviker jag att ha förstörda eller mögliga balar -eller är det bara otur ?

Förra året var första året utan arrendatorn så vi kunde slå hö och tog det in i småbalar, kvalitén godkänt, men det blev som sagt dammigt. Är det en bättre idée att (låter) göra hösilagebalar ?

Hälsningar, Angelika


lantmoran

  • Inlägg: 15
Re:Hösilage
« Svar #1 skrivet: 11 jun-07 kl 21:54 »
Själv är jag mer för riktig ensilage, men när ni har så lite djur så föreslår jag ett lite torrare ensilage, alt. "hösilage". Är det torrare kan det mögla lättare, men det håller längre i öppnad bal.

 När vi vill ha torrt ensilage så sprider vi ut det och vänder precis som med hö, men medan hö ska vara varmt och fnasigt när man pressar det så ska det torra ensilaget kännas lite svalt när man håller det i handen och pressar. Förstår du? Jag är kass på att förklara i text... det får inte vara helt torrt, men inte heller färskt... Lite mjukt, inte frasigt... Ok, jag kan inte förklara bättre.   ;D

Jag tror ni klarar stora balar, kanske inte den största storleken, men det kan ni nog beställa. Tala med den som pressar åt er. Småensilagebalar tycker jag personligen är slöseri med både pengar, tid och miljö, annars vet jag många som förespråkar det.

Hoppas jag var till någon hjälp.
Lantbrukare av den utdöende arten. Am-kor, hästar, getter och vallhundar. Odlar även spannmål för att hjälpa upp i de värsta svackorna.

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
Re:Hösilage
« Svar #2 skrivet: 12 jun-07 kl 19:42 »
Det lär visst gå att förlänga hållbarhetstiden på en öppnad bal genom att rriva upp hela balen och sedan packa in det man inte ska anväånda genast i plastsäckar.

TS-halt går att mäta med hjälp av en våg och en micro. http://www.z.lst.se/NR/rdonlyres/624E37AB-0DDD-4D2B-BA32-ACF6EF6491E5/0/tshalt.pdf

En del annat matnyttigt om ensilering: http://www.ensilagenytt.se/ensilage_till_hastar.htm

Christel

  • Gäst
Re:Hösilage
« Svar #3 skrivet: 12 jun-07 kl 20:37 »
Eller så kan man göra som vi, fortsätta med hö men täcka det ordentligt med halmbalar på alla håll och kanter så inte fukten kommer ner bland höbalarna. Den här vintern var EXTREM här i skåne, med evigt regnade och mögligt hö som följd, men vårt är lika fint nu som när det kom in efter skörd. Visst är det jobb att ta in och täcka höt, men jag skulle ändå inte vilja byta mot hösilage (har provat).

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Hösilage
« Svar #4 skrivet: 13 jun-07 kl 11:30 »
Tack så mycket för alla svaren!
Tack lantmoran för den fina beskrivningen, jag förstod den bra.

Det bli nu hösilage i alla fall, vi ta det säkra före det osäkra och låta hösilage pressas för att det småsmåregnade redan lite, tidigt  imorse, och gräset är inte tillräckligt torr än för att tas in som hö och det ska regna på torsdag och vi hann inte ta hit löspressen än som vi fått låna.

Vi få ändå vara glada om vi få in någonting  för att vi äger bara en liten gammal traktor (som inte ville starta just detta vecka), en hövändare och en slåtter som är för två hästar (och vi har bara ett).  Grannen högg åt oss på söndag och måndag (vi hade ju huggat lördag om vi hade kunnat...) och vi fick låna traktorn av grannen för att vända.
Så efter alla motgångar känner vi oss lyckliga om vi får in några balar, även om det är hösilage och inte hö.
 
« Senast ändrad: 13 jun-07 kl 16:59 av Angelika »

lantmoran

  • Inlägg: 15
Re:Hösilage
« Svar #5 skrivet: 13 jun-07 kl 20:24 »
Det låter lika enkelt och idylliskt som vårt liv ;D Här övervägde vi inte ens att ta hö på förstskörden iår. Vi vet att det är svårt att få hjälp att få in det, och vi hinner inte med själva. Den där traktorn ni har kanske kommer härifrån. Tajmingen är klockrent våran ;)
Lantbrukare av den utdöende arten. Am-kor, hästar, getter och vallhundar. Odlar även spannmål för att hjälpa upp i de värsta svackorna.

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Hösilage
« Svar #6 skrivet: 13 jun-07 kl 21:30 »
Ja, visst är det skönt att bo på landet...
Men 21 rundbalar balar blev det, idag, mindre storlek. Och han som gjorde balarna kom på middagstid när han  skulle komma på kvällen. Som tur hade min man redan på morgonen (5:00) stränglagt det hela för att han jobba ju heltid och visste inte om han skulle hinna på eftermiddagen...
Så nu ligger sköna jätte-marshmallows (vi grillade ikväll, då kom jag på likheten) över hela ängen. Nu behöver vi grannens hjälp igen, för att få dom därifrån... :)
« Senast ändrad: 15 jun-07 kl 08:30 av Angelika »

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Hösilage
« Svar #7 skrivet: 15 jun-07 kl 12:05 »
Förra året var första året utan arrendatorn så vi kunde slå hö och tog det in i småbalar, kvalitén godkänt, men det blev som sagt dammigt.
Dammigt  ???

det var ochså mycket om att gräset inte få vara förr torrt för att plastas in.
Hur märker jag det, bara gå ut på ängen och känner efter ?

Nej just precis det äär viktigt att det inte är för torrt, för då möglar balarna inuti...  :-\
är gräset torrt som hö eller som fuktigt hö.... då går det inte att plasta !
(om man inte tillsätter konserveringsmedel)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 15 jun-07 kl 12:15 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 2 användare
LimJans, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser