Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjuvparning innan 3 månader?? (Bock)  (läst 41 gånger)

Lomsmyran

• Västerbotten
Tjuvparning innan 3 månader?? (Bock)
« skrivet: Igår kl. 04:54 »
Hej ny på getter och ny i forumet. Vi har bockkillingar och nu funderar jag på när vi ska sära på dem från flocken?

Har läst på här å på andra ställen och alla säger tre månader. Det är hyfsat snart för vår del. Men. Vi ska åka bort en vända nu och kommer tillbaka typ på dagen de fyller tre månader så jag funderar, vågar man vänta? Vissa är väldigt intensiva och sas "välutvecklade". Finns det nån risk att det blir tjuvparning innan? Har folk vart med om det innan tre månader? Och kan det hända medans de diar? För känner samtidigt att jag inte vill lämna ett par rymningsbenägna mammasjuka bockar till de som ska vakta djuren åt oss?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tjuvparning innan 3 månader?? (Bock)
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 19:58 »
Ja, 3 månader är en bra tidpunkt att skilja småbockar från deras mammor och systrar! Exakt när en liten bock blir fertil, vet vi inte förrän efteråt...

Hur är det tänkt att gå till? Finns någon eller några vuxna bockar (eller kastrater) som kan ta hand om de små och hålla ordning på dem? Det underlättar nämligen mycket! Det är också en stor fördel om bockarna kan gå utom syn- och hörhåll från getterna.
Om ni absolut måste åka iväg kan ni göra en smidig lösning på avskiljandet som gör att getvakterna slipper ge sig ut på getbrottning: ha getterna och getkillingarna ute på bete och bockarna instängda i fähuset. Sedan kan ni genomföra en riktig avskiljning när ni är hemma och kan övervaka det hela.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser