Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hackkyckling  (läst 86 gånger)

Nataks

• Övriga världen
Hackkyckling
« skrivet: Igår kl. 18:22 »
Jag satte ett antal ägg i äggkläckaren.
Dom kläcktes och sen dog en efter en efter en.
En överlevde, pigg kyckling.
Har bott inne i kycklingholken med golv o takvärme.

Så skulle jag sätta ut den med övriga hönor och tupp.
Dom jagade den stackaren och var så elaka.
Jag tog då ut en gallerbur och ställde i hönshägnet och satte kycklingen i den så den kan ses och höras av de äldre men inte kommas åt. Har haft den ute där dagtid och tagit in på natten till kycklingholken.
Har gjort så här i ett par dagar nu men de vuxna är lika dumma fortfarande när den är lös i hönshägnet.
Jag har för att distrahera de vuxna hönsen gett dom extra godis att sysselsätta sig med typ majskorn och kokta potatisskal mera än vanligt.
Dom är lika dumma mot lilla hackkycklingen iallafall.
Vad göra? Låta dom hållas med sitt rangordningskackel eller ta bort kycklingen?

När jag tidigare släppt ut 4-5 kycklingar har inget sånt här hänt.
(det är dom kycklingarna som nu är vuxna och mobbar den lila)
Den lilla är inte så liten då den föddes på skärtorsdagen och vuxit på sig rätt bra. Nu 2 månader gammal.
Ideer? Tips?

karsan

• Södermanland
SV: Hackkyckling
« Svar #1 skrivet: Igår kl. 21:59 »
Det är rätt normalt att höns är elaka mot nykomlingar. Fast oftast brukar de liksom köra bort den, inte förfölja som ett rovdjur skulle.  Många ställen att gömma sig är bra, se till att det finns mat och vatten där också. Det kan ta några veckor, kanske månader, men till slut får den nya vara med i flocken.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: Igår kl. 23:00 »
Det är nackdelen med kläckare. Vi stoppade några stora ägg under en dvärghöna, och det blev bara en kyckling. Mamman och kycklingen fick bo i en egen kupé några dagar, men sedan fick de gå tillbaks till de andra. Lite oro som snabbt skingrades, för en hönsmamma tolererar inte mobbare.

Erik Forsman

• Hur svårt kan det vara?
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: Idag kl. 08:03 »
Har aldrig varit med om att små kycklingar jagas iväg (fött upp åtskilliga i flera generationer) utan de vuxna brukar vara toleranta, tills de når mogen ålder, då det är dax att sättas på plats. Ras?

Inte heller att många kycklingar dör i äggkläckare - tror det i så fall beror på värmen, alltså bristen på den samma.   
DIY-lösningar:
Bygg själv, köp inte.
Allt du själv åstadkommer är av bättre kvalitet till ett lägre pris!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1765 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser