Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kokosmatta/ ampel erfarenhet? Ekologiskt- besprutad?  (läst 215 gånger)

lillatorpet

• Jämtland
Hej, jag tycker det är så fint med amplar med kokosmatta i- och det verkar ju bra för odlingen- hålla jorden fuktig, dränerar bra osv.. Men så började jag fundera- hur är det med dessa kokosfiber. Är det bara ren kokosfiber- biologiskt nedbrytningsbart. Finns det massa skit i dem? Är de ok att använda till grönsaksodling? Tänkte ha dem till ampel med jordgubbar och tomater.
Skickar länk så ni ser vad jag menar: https://www.clasohlson.com/se/Ampel-med-kokosmatta-utomhus,-diameter-30-cm/p/31-6434

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: kokosmatta/ ampel erfarenhet? Ekologiskt- besprutad?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-25 kl 11:10 »
Kokosfibern är ren och dessutom organisk vilket gör att den bryts ner.

Givetvis kan man ha behandlat den på olika sätt men det är mer troligt att det inte är gjort mer än att värmebehandlat den för att inte exportera bakterier och insekter som är oönskade i mottagarlandet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lillatorpet

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 01 jun-25 kl 15:24 »
Tycker den känns lite kompakt och "oljig" kan de vara behandlade med något? Den säljs ju för odling av jordgubbar bla.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 01 jun-25 kl 15:32 »
Tycker den känns lite kompakt och "oljig" kan de vara behandlade med något? Den säljs ju för odling av jordgubbar bla.

För att den ska fungera som täcke/ krukor, mm så behöver den den bara rätt kompakt/tät för att hindra ogräs, ogenomsläpplig för ljus och bara stabil/hållbar.
Processen man använder för att pressa känner jag inte till men det känns orimligt att svenska handlare säljer något som är miljöfarligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lillatorpet

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 01 jun-25 kl 17:05 »
Jo, de ser väldigt fina och känns bra med biologiskt material. Men vad mycket "skräp" det finns. Konstrotting tex verkar populärt - ser ut som trä men är 100 procent plast typ.
För att den ska fungera som täcke/ krukor, mm så behöver den den bara rätt kompakt/tät för att hindra ogräs, ogenomsläpplig för ljus och bara stabil/hållbar.
Processen man använder för att pressa känner jag inte till men det känns orimligt att svenska handlare säljer något som är miljöfarligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser