Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ isolering istället för xps i grund?  (läst 336 gånger)

mulen

• Lappland
Alternativ isolering istället för xps i grund?
« skrivet: 19 maj-25 kl 00:23 »
Som frågan ovan gäller! Värt att nämna är att det handlar om isolering av markjärn för att inte tjälen ska skjuta iväg.

torbjorn

• Medelpad
SV: Alternativ isolering istället för xps i grund?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-25 kl 08:25 »
En gång i tiden fanns det ju markisoleringsplattor av hård mineralull som var impregnerade med något som verkade oljigt och som kunde börja lukta mycket illa med tiden. Misstänker att det var någon slags vegetabilisk olja, som började lukta när den härsknade eller angreps av jordbakterier och svampar. Har dock inte sett sådana plattor i handeln i modern tid.
Runt mitt garage (byggt i början av 90-talet) finns sådana markisoleringsplattor, de började lukta efter 5-10 år men lukten upphörde efter ytterligare några år.

Ta också en funderare på om marken är så tjälkänslig på byggplatsen att det behövs markisolering överhuvudtaget av den anledningen.

mulen

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 19 maj-25 kl 17:16 »
Verkar inte finnas några 100 procent garantier, för att xps är ok vid odling av livsmedel.
Men den ska inte släppa ifrån sig något farliga ämnen osv…

mulen

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-25 kl 17:48 »
Borde man inte kunna plocka bort xps skivorna. Sätta ner pappersrör med betong och sedan isolera fylla med sand/grus?
Finns det nå bra att isolera med för tjälen?

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-25 kl 08:04 »
Markisolering av stenull är ett alternativ
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 23:11 »
Jag har precis fått en infiltration ovan jord.

Då jag har tillgång till enorma mängder sly så tänkte jag att det blir perfekt att lägga på ett tjockt lager av detta på infiltrationen.
Detta tänker jag ska skydda från att den fryser.

Kanske det är något för dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: Idag kl. 09:08 »
Singel så det inte står vatten nära det som inte får frysa fast i tjälad jord. Lecakulor isolerar bättre om man skall lägga det över, men det viktiga är att den del av en plint som står på tjälfritt djup inte lyfts upp av att tjälen ovan fryser fast i "pinnen" och drar upp den del som skall vara fast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 5 användare (1 dolda)
Torkel, Själv är bäste dräng, Erik Forsman, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser