Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betong kan det påverka grundvattnet?  (läst 265 gånger)

mulen

• Lappland
Betong kan det påverka grundvattnet?
« skrivet: 18 maj-25 kl 22:44 »
Hjälp- jag håller på att bli tokig. Men jag ska fästa ett växthus, det blåser uppemot 23 m/s här ibland och mycket snö.
Montörerna vill sätta dit xps skivor och fylla med betong. De har redan påbörjat med att gräva och lagt in hälften med xps skivor.
Men så började jag bli orolig, dels för frigolit i marken. Dels för nu betong. Jag läser att betong kan påverka pH värdet, att det kan rinna ut kemikalier i grundvattnet medan betongen är färsk osv.
Jag behöver ett snabbt svar- för nu vet jag inte om jag vill det här längre eller om jag borde stoppa och häva i bara jord och sand och grus istället. För det känns som ett väldigt stor projekt….
Företaget för växthuset säger själva att de rekommenderar tung sand i snörika områden.
Och ingen frigolit. Vad ska jag göra?

torbjorn

• Medelpad
SV: Betong kan det påverka grundvattnet?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-25 kl 08:20 »
Skulle betongens påverkan på grundvattnet vara oönskad i något avseende? Att silikater mm urlakas ur betong och följer med grundvatten är inget problem så länge betongkonstruktionerna är i eller ovan mark på någorlunda "normala" ställen. Däremot kan det förekomma om en betongkonstruktion utsätts för stort ensidigt vattentryck, t ex i en hög damm eller i ett vattenkraftverk, och betongen dessutom är av en olämplig kvalitet med tanke på det aktuella vattnets kemi.  Det har också förekommit en del udda typer av snabbhärdande betong som lakas ur om den utsätts för saltvatten (det finns fall där pelare i parkeringshus har frätts sönder för att de utsattes för vägsalt i marknivå), men det är historia idag.

Läs på om exakt vilka "kemikalier" som skulle kunna lakas ur just den betongkvalitet som ska användas i just ditt projekt, och ta hänsyn till kemin hos grundvattnet på din plats för att bedöma om det kan påverka just den betongen. Kolla källorna till de uppgifter du har hittat och bedöm dels deras trovärdighet och dels om de är relevanta med tanke på de sorters betong som förekommer i Sverige idag. En del allergiframkallande tillsatser (tror det rörde sig om nån slags krom- eller nickelsalter) som fanns i betong förr, förbjöds ju för ca 20 år sedan, åtminstone inom EU.

mulen

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 19 maj-25 kl 08:51 »
Så betong är sällan någon fara?

mulen

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 19 maj-25 kl 08:54 »
Det är väl cementen som man blandar betong med som är farlig

mulen

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 19 maj-25 kl 09:36 »
Men ja, jag är väl kanske bara nojjig för att jag inte har kontrollen och kunskapen. Brunnar görs ju av betong. Min gamla grävda brunn lär väl vara betong men det är ett färdigt rör. Vad jag förstår så är det innan betongen stelnat som är den ”farliga’ processen

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 19 maj-25 kl 15:36 »
Nej.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare
torpjens, Själv är bäste dräng, Poe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser