Det ser ut som om jag ska bli torpägare om någon vecka

och nu hopar sig frågorna...
Tanken är att jag ska bo i torpet från maj till sen höst/tidig vinter. Övrig tid kommer jag att tillbringa i södra europa boendes i min husbil.
Jag är idag skriven på kommunen då jag kör samma upplägg som ovan fast jag bor i min husbil året runt och alltså inte har någon fast adress där jag har min huvudsakliga vila.
Jag har förstått, efter ihärdigt googlande att jag kan va folkbokförd på mitt torp men kalla det för fritidshus då min huvudsakliga vila utslaget på ett år kommer vara där.
Jag tänker att jag inte ska ha en fritidshusförsäkring utan en vanlig hemförsäkring ändå. Eller?
Torpet har el, mulltoa (inget avlopp) och rinnande vatten in i köket (någon slags samfällighet). Jag tänker mig också att jag ska komma undan med fritidshusabonnemang på avfall (maj-sept) och godkänd varmkompost så att tömning sker endast av restavfall.
Elen kan man väl också stänga av tillfälligt? Tänker att jag ska kallställa huset innan jag beger mig. Uppvärmningen när jag är i torpet kommer ske med de rörspisar som finns, en i rummet, en i sovrummet och järnspis i köket.
Finns det någon här på Alternativ med liknande upplägg som kan ge lite tips och råd på vägen?