Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AC-rengöring?  (läst 268 gånger)

Berberis

• Närke
AC-rengöring?
« skrivet: 24 apr-25 kl 19:59 »
AC inuti bilen, alltså den där fläkten som kan blåsa varm eller kall luft inuti bilen.
Här har jag fått reklam från en stor bilverkstad, som vill göra AC-rengöring på min bil.
När jag googlar, ser jag män som ställer en sprutande sprayburk i bilen och snabbt stänger alla dörrar och fönster.

* Skall det vara nödvändigt?
* Kan jag göra det själv?
* Kommer bilen att lukta parfym eller dylikt?

* Finns det något annat sätt att rengöra denna AC?

* finns det kanske något filter som behöver bytas?
   Sedan tittade jag i bil-pärmen och läste att den lilla lokala verkstaden byter just detta filter vid den årliga servicen

« Senast ändrad: 24 apr-25 kl 20:17 av Berberis »

torbjorn

• Medelpad
SV: AC-rengöring?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-25 kl 20:29 »
Regelbunden rengöring av AC behövs bara på bilar som saknar kupéluftfilter, dvs grovt räknat bilar från tidigt 90-tal eller tidigare. En del amerikanska modeller saknade kupéluftfilter hela 90-talet ut.
Eller möjligen om det rör sig om en bil med kupéluftfilter där någon klåpare eller missriktad snåljåp har tagit bort filtret istället för att byta det när det har blivit igensatt.

Tecken på att det kan behövas en sån där AC-rengöring med sprayburk är om det luktar illa (jäst eller mögel, typ kompost eller blöt dammsugarpåse) om luften som blåser in i kupén. Speciellt vid varmt och fuktigt väder och just efter start.
Om det är en bil som har gått många år utan kupéluftfilter är det dock mycket möjligt att det är mer igengrott än att en sprayburk löser problemet, man kan behöva ta isär kring värmefläkt, luftspjäll mm för att rensa ur bland gamla löv, björkfrön mm som har lagt sig som bottensats där. Och kolla NOGA att alla dräneringar är öppna.

Berberis

• Närke
SV: AC-rengöring?
« Svar #2 skrivet: 25 apr-25 kl 11:55 »
Tack!
Det betyder också att jag kan kasta reklamen för AC-rengöring från den stora bilverkstan.
Min lilla Corsa från 2016 har blivit skött och ompysslad och inte luktar den skit heller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
Nock

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser