Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmningsalternativ  (läst 6333 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ
« Svar #20 skrivet: 20 jun-25 kl 11:31 »
Har TS bastustenar? Det har jag missat.

En rörspis (kakelugn utan kakel) är ju uppmurad av tegel, och man slipper spräckt kakel eftersom det bara är puts utanpå istället för det lyxigare kaklet. Men den mår för det inte alltid så bra om du eldar för hårt, och framför allt om den varit kall ett tag.

Täljsten har ju sin charm, men det är inget magiskt med den, vanlig sten duger bra. Täljsten är dyrt.

hippiefigter40

• Värmland
« Svar #21 skrivet: Idag kl. 17:47 »
Hejsan . Jag bor i ett litet gammalt torp där jag har monterat in en dieselbrännare . Den kostar 1200 kr på vevor Europa . Har satt den i ett skåp på utsidan väggen o dragit in en luftkanal till två rum . Fördelen med att ha den utanför är att man bildar ett lätt övertryck i stugan så allt kalldrag försvinner . Har kört den över 3600 timmar över tre år helt utan problem hittills . Startade snällt även när vi hade -31 . Den är på 5 kwa . 1 liter diesel är ca 10 kwa så ekonomiskt är den otroligt prisvärd . Har du några funderingar om den så hör av dej ska jag beskriva hur jag monterade den . 076-7817680
Tåget gick men jag hann inte med,Vad glad jag är för de!

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: Idag kl. 19:53 »
Jag bor i ett litet gammalt torp där jag har monterat in en dieselbrännare .
Att värma med diesel eller brännolja är knappast alternativt eller har nått med självhushåll att göra. Jag anser att det är konventionell gammaldags teknik som de flesta gått ifrån av miljö eller rent ekonomiska skäl.

Om du kör din dieselbrännare på egenproducerad olja eller återvunnen matolja kan jag förstå att du @hippiefigter40 anser dej ha en okonventionell uppvärmning.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Sjaunja

• -
« Svar #23 skrivet: Idag kl. 19:56 »
Hejsan . Jag bor i ett litet gammalt torp där jag har monterat in en dieselbrännare . Den kostar 1200 kr på vevor Europa . Har satt den i ett skåp på utsidan väggen o dragit in en luftkanal till två rum . Fördelen med att ha den utanför är att man bildar ett lätt övertryck i stugan så allt kalldrag försvinner . Har kört den över 3600 timmar över tre år helt utan problem hittills . Startade snällt även när vi hade -31 . Den är på 5 kwa . 1 liter diesel är ca 10 kwa så ekonomiskt är den otroligt prisvärd . Har du några funderingar om den så hör av dej ska jag beskriva hur jag monterade den . 076-7817680

Vad smart! Tack för tipset❣️

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #24 skrivet: Idag kl. 20:17 »
Hejsan . Jag bor i ett litet gammalt torp där jag har monterat in en dieselbrännare . Den kostar 1200 kr på vevor Europa . Har satt den i ett skåp på utsidan väggen o dragit in en luftkanal till två rum . Fördelen med att ha den utanför är att man bildar ett lätt övertryck i stugan [...]
Eller en rejäl nackdel eftrsom övertrycket trycker ut varm fuktig luft genom väggarna. När den varma fuktiga luften träffar kalla ytor kondenserar fukten, som när du andas på en spegel, och det blir blött där. Sen kommer möglet som ett brev på posten*.

* "Kommer som ett brev på posten" är ett gammalt uttryck som stammar från före Postnord och betydde att det var säkert.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Schwartz kalle

• -
« Svar #25 skrivet: Idag kl. 21:20 »
Inget slår vedeldning när man bor på ett torp. Men om du måste köpa ved och jämför priser med de bränslepriser som du använder borde ved fortfarande vara billigare om du räknar årsvis. Och du har väl inte ett bränsle förråd för hela året då är mycket fram och tillbaka eller avstickare och det kostar också och dessutom spill energin från vedeldning drar ju ned andra energi kostnader så som varmvatten, matlagning som inte är integrerad med dieselvärmare. Och det värsta är att man är då långtifrån självförsörjande på uppvärmning i alla kategorier som hushåll, region och land.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 3 användare (2 dolda)
kronblom

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser