Hej!
Jag heter Samuel, 42 år gammal. Ursprungligen från Jönköping men bott på olika platser, rest runt en del i Europa på sistone och befinner mig just nu i norra Tyskland.
Jag hittade aldrig riktigt en plats eller ett umgänge i Sverige som jag långvarigt kände mig bekväm och hemma med. Och jag upplevde en viss kyla och bristande förståelse från sjukvården, apropå kronisk smärta. Var även trött på bostadsbristen. Sökte mig utomlands för att bryta rutiner och mönster, utmana mig själv, träffa människor av ett annat slag, pröva på ett slags alternativt leverne.
Det har stundtals varit väldigt tuff. Har ibland sovit ute i hårda förhållanden. Har attackerats och blivit allvarligt skadat. Men har stundtals varit härligt. Har sett väldigt fina platser och träffat på genuina och varma människor. Har också hittat boende via Couchsurfing (ett slags nätverk för privata gästgivare och folk som reser) samt olika former av sk Workaway (dvs hjälp med djur, trädgårdsarbete, simpelt byggarbete osv).
Hursomhelst är situationen just nu att jag är i behov av en inkomst och det blir på det stora hela enklast och snabbast att hitta i Sverige. Dvs rent byråkratiskt sett (bankkonto, folkbokföring mm), det faktum att jag inte behärskar andra språk (förutom engelska) lika bra och därmed inte kan ta ex kontorsjobb. Det hade varit enklare hade jag inte lidit av kroniska smärtor och på sistone andningsbesvär till följd av sk näspolyper, men nu är det dessvärre så. Dessutom kan jag ändå söka mig till svensk sjukvård på ett annat sätt än vad jag har rätt till utomlands i brist på en försäkring (kan endast få akutvård i vissa fall, eller få hjälp av välgörenhets-organisationer).
Apropå arbetserfarenhet har jag tidigare jobbat med bl a kundtjänst, IT-support, montering och packning i fabrik, medarbetare på biograf och i butiker. Gick naturvetenskap på gymnasiet och pluggade till arkitekt ett par år på universitetet. Var dock inte helt min grej och jag gick inte klart. Pratar och skriver svenska, engelska och syrianska/assyriska på modersmålsnivå, rätt avancerad franska, viss erfarenhet av kommunikation med danskar och norrmän, grundläggande tyska, italienska. Och som beskrivet ovan har jag även erfarenhet av att hjälpa till med djur (hästar, alpakas, hundar, katter) samt enklare trädgårds- och byggarbete.
Jag kan få en viss ekonomisk hjälp av en vän, men annars har jag inget bra nätverk i Sverige. Kanske kan jag få kontakt med fd arbetsgivare. Familjen har jag valt att bryta kontakten med då vi inte är bra för varandra. Med fd vänner har kontakten alltid runnit ut i sanden. Socialtjänsten är inget alternativ i första hand då de har en tendens att bryta ner en.
Så jag kollar hur det ser med boende via den här sidan. I o m att jag har väldigt ont om pengar, och egentligen är delvis begränsad fysiskt som nämnt ovan, undrar jag om någon kan, åtminstone initialt, tänka sig ett upplägg där jag istället hjälper till lite, i den mån jag kan, kanske 10 timmar i veckan? Jag måste säga att jag är känsligare för ljud än gemene man, och behöver särskilt under nattetid lugn och ro. Närhet till natur vore givetvis ett plus.
Vad gäller åtminstone näspolyperna och andningen har jag ett visst hopp om förbättring inom en snar framtid, bl a har jag hört talats om bra kost-tillskott som kan läka dem. Eller så kan sjukvården ev skriva ut nån speciell spray, eller ordna operation. Det jag menar är att jag inte nödvändigtvis är så begränsad på lång sikt.
Jag vill alltså kort och gott förmedla att jag haft det rätt hårt utomlands, söker en viss stabilitet i Sverige för tillfället och undrar om någon här kan hjälpa mig med boende på nåt sätt samt att jag gärna vill bidra och ge tillbaka så gott jag kan med de medel jag har för tillfället. Jag är öppen för förslag. Ska tilläggas att jag saknar körkort.
Jag nås helst på tfn +46 722 01 58 39 (endast WhatsApp eller Telegram), eller +49 157 37 96 59 24. Min e-post är annars samuel.eliasson@hotmail.com.
Önskar alla en trevlig dag,
Samuel