Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda i sprucken kamin?  (läst 522 gånger)

Johanna Adolfsson

Elda i sprucken kamin?
« skrivet: 30 mar-25 kl 13:34 »
Hej!
Jag har nyss köpt en kolonistuga med en liten kamin från Morsø. Det fanns en liten begynnande spricka i kaminens ”lock” och när jag eldade första gången small det till och sprickan blev större. Den är någon mm bred (max). Nu undrar jag om någon här kan hjälpa mig att förstå om jag behöver byta ut kaminen direkt eller om det går bra att elda i den ändå. Glaset är sprucket också så vid något tillfälle kanske jag ändå behöver byta ut den men jag skulle helst avvakta lite. Har bifogat två bilder. Tack för hjälpen!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda i sprucken kamin?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-25 kl 13:52 »
Om du har bra drag så är risken för avgaser inne obefintliga.

Sprickan i sig tror jag inte är något större problem.
Det jag skulle göra i första hande är att studera kaminen och försöka förstå hur den sitter i hop.
Och fundera på vad som händer när/om sprickan av någon märklig anledning skulle få för sig att vandra vidare.

Elda du på och var uppmärksam på förändringar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 31 mar-25 kl 09:46 »
Sprickan har redan gått så långt den kan gå, så inget blir värre av fortsatt eldning.  Se bara till att baffelplåten upptill i eldstaden sitter på plats och att de eldfasta tegelstenarna runt eldstaden finns kvar. Om de är spruckna spelar dock ingen större roll.

Tänk på att när man eldar ved i en sån där Morsøkamin, ska den undre dragluckan vara helt stängd och man reglerar draget bara med den övre.  Undre dragluckan ska bara användas om man eldar koks eller torv i kaminen eller möjligen om man är tvungen att elda mycket blöt ved.
Det är viktigt att tätningslisten (glasfibersnöre) runt luckan är hel. Det går att köpa sådan list (glasfibersnöre) på Biltema tillsammans med värmetåligt speciallim för att sätta fast den i luckans fals.
Glaset går att byta om så behövs.

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #3 skrivet: 31 mar-25 kl 14:40 »
Du har redan fått bra råd.

Själv skulle jag försöka att elda försiktigt nästa gång och öka värmen sakta.
Livet suger

Kapsyl

• Skåne
« Svar #4 skrivet: Idag kl. 12:06 »
Jag vet inte hur Morsö-kaminen är konstruerad men på en liknande var hällen bara pålagd med tätningssnöre emellan. Är det så, så är det enkelt att bara ta med den till en verkstad och be dem svetsa sprickan med en gjutjärnselektrod.
Men skicka ett mail till kundtjänst på Morsö först och fråga dem om råd, de har ju riktig expertis till förfogande  :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: Idag kl. 17:23 »
Delarna till en Morsø är hoplimmade med ett gråaktigt kitt, förmodligen ungefär samma slag som följer med Biltemas tätningssnören för kaminluckor. Har aldrig försökt få isär någon sådan kamin. En del Jøtulkaminer är hoplimmade på samma sätt och jag har sett en sådan som var isärtagen, dock vet jag inte hur mycket våld man hade behövt ta till för att få isär fogarna.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #6 skrivet: Idag kl. 17:44 »
vet jag inte hur mycket våld man hade behövt ta till för att få isär fogarna.

Tror du inte där finns nått som kan mjuka / lösa fogen?
Något som inte är brännbart för då hade fogen farit illa av värmen.
Något som är hårt, starkt och värmetåligt som innehållit vatten då det var mjukt och formbart.
Om tanken stämmer så hade vatten kunnat underlätta isärtagningen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: Idag kl. 22:57 »
Jag skulle tro att det där kittet bygger på natriumsilikat (vattenglas) blandat med något keramiskt pulver.  Det är vattenlösligt från början, men inte längre när det har utsatts för stark värme första gången.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare
Power4you

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser