Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med kärnmjölk?  (läst 550 gånger)

Trollgumman

• Värmland
Vad göra med kärnmjölk?
« skrivet: 29 mar-25 kl 18:49 »
Hejsan!
Kärnar mye smör, av sur grädde, och det blir så mye kärnmjölk te övers. Frågan är vad man kan göra med denna (syrade) kärnmjölk ??? Naturligtvis kan man baka med den, å dricka litersvis om man så vill... Men har läst att vissa har ystat med den, alltså enbart med kärnmjölka och inte blandat den med mjölk. Detta har jag inte lyckats nå bra med. Men ska det gå ens? I grädde finns det ju nästan inget protein, så finns det nå vidare protein i kärnmjölka som gör den ystningsbar då? Om nån vet nå om detta så skriv gärna!
Har ni nåt kul eller annorlunda recept med kärnmjölk?  :)
(Har även kokat ner kärnmjölka liksom messmör, men tyckte inte att det vart nå vidare gött häll...)
« Senast ändrad: 29 mar-25 kl 19:03 av Trollgumman »

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vad göra med kärnmjölk?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-25 kl 19:05 »
 Mor min gjorde en efterrätt som heter "buttermilchspeise" Den serverades kall varma sommardagar.
Den var väldigt läskande och god. Hur den gjordes kan jag inte svara på. Kanske det går att googla fram.

Var på en hantverksmarknad och täljde slevar. Där var också en kvinna som kärnade smör. När vi så packade ihop för dagen fråga hon mej om jag ville ha kärnmjölken "va ska jag med den till?"  "Du ska ytbehandla träet....."
 Så blev det. De slevar som blev klara fick kärnmjölk. Efter några dagar gjordes det rödbetssalad på råa rödbetor. Någon tog en av de nya vita fina slevarna att ta saladen med. Ja ja så kan det gå.
 Efter disk syntes det inte att den varit i närheten av rödbetor.
Nu använder jag ofta kärnmjölk som ytbehandling. Beställer i butiken.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 30 mar-25 kl 06:44 »
Kärnmjölksost
1 liter kärnmjölk
Kärnmjölken hettas upp till 40 grader - lite mer än fingervarmt. Vid denna temperatur utskiljes kärnmjölken i vita klumpar, som är ostmassan, och i en klar gröngul vätska som är vasslan. Nu kan vasslan silas ifrån ostmassan, eventuellt. genom ett löst vävt tyg. Vid uppvärmningen bör man försöka fördela värmen i kärlet genom att försiktigt dra en sked igenom mjölken med jämna mellanrum. Rör man för häftigt eller för mycket förhindrar man att vätskan skiljer sig.

Man kan tillsätta olika smakämne som timjan, mynta, kummin, dillkvistar eller hackad löktrav. Osten kan också röras ihop med lite grädde, salt och en klick smör. Finhackat äpple och nötter kan också tillsättas och då får det hela karaktären av en fruktsallad.

Det finns recept på kärnmjölkskallskål i äldre kokböcker.(kan det vara samma sak som i inlägget ovan?)
Det går att koka soppa på kärnmjölk
kärnmjölk och rismjöl kokas ihop till lagom soppa, blanda i katrinplommon och servera med vispad grädde

KajsaAnka

• Tramsig men seriös när det gäller skog
    • Närke
« Svar #3 skrivet: 30 mar-25 kl 08:26 »
Hej ! Detta är så intressant !  Måste prova, kärnmjölk är så gott. Grädden är billig (-are ) nu så har köpt. Tänk när bodde i " törreboda " som invånarna säjer, då köpte man ägg av hon som levererade till marsanfabriken och halv gris styckar, malt och klart ( det blev 2 fulla banan kartonger ), å mjölk av nästgårds 5-liers dunk. Det var tider det. Nu får man skaffa get, getmjölk är rackarns gott, eller en liten dexter miniko kanske ?  Ett par liter om dagen räcker gott o väl. Men kanske grannen vill ha ?  Så går mina spretiga tankar flaxandes ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser