Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Autogiro  (läst 946 gånger)

Berberis

• Närke
Autogiro
« skrivet: 14 mar-25 kl 20:32 »
Autogiro är att man ger sitt tillstånd åt en leverantör att själv plocka åt sig betalning från kundens konto. Det är främst avsett för återkommande utgifter. I stället för en faktura varje månad låter man leverantören plocka åt sig pengarna från ens konto.
Det låter kanske smidigt och charmant, men det finns risker. En fara är att man tappar kontrollen över utgifterna, kanske konsumerar lite för mycket.

Det kan bli riktigt försåtligt också. När min gubbe insjuknade låg han på sjukhus i ca 2 månader. Krafterna tröt och synen försämrades. Det fanns inget hopp egentligen, men det ville läkarna ännu inte säga rent ut.
Under den tiden fick han med autogiro betala för en larmtjänst, för ifall han skulle behöva hjälp efter att ha ramlat hemma. Men han kunde ju inte alls vara hemma längre! Jag fick inte avluta tjänsten, utan det skulle han göra själv, enligt kommunen. Men det kunde han ju inte, så sjuk som han var!
Nu var det fråga om hundringar, så det inte pengarna jag grämer mig över. Det är istället attityden, falskheten och det kommunala föraktet för den svaga individen.
Autogiro fortsätter gälla efter döden, så länge det finns pengar att ta.

Jag föredrar E-faktura, som är bara lite bökigt att lägga in, men sen är det bara att klicka och godkänna. Alla företag deltar inte i E-faktura, men myndigheter är tvungna. Jag har det på alla fakturor från regionen. Jag ska se till att få det på elektriciteten också. När jag dör är det slut på mina E-fakturor också.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Autogiro
« Svar #1 skrivet: 14 mar-25 kl 20:44 »
 ;D

Berberis

• Närke
« Svar #2 skrivet: 26 mar-25 kl 20:22 »
Och till råga på allt vill de att han skall betala för den tjänsten även sedan han dött.
(Spöken finns inte på jorden, men de kanske har fina befattningar och fina löner på någon kommun ...)
« Senast ändrad: 26 mar-25 kl 22:03 av Berberis »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 01 apr-25 kl 23:19 »
Jag gillar inte heller autogiro utan föredrar efaktura. Tycker det är krångligt när någon höjer priset på det man har autogiro på. Det har de säkert meddelat, men lättare att se med en efaktura.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-25 kl 23:01 »
Det är bara vi kontrollfreaks som tänker så tror jag ibland. För många gäller att bara låta allt rulla.

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 04 apr-25 kl 15:17 »
torpjens!  :D

Det var länge sen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Berberis

• Närke
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 19:17 »
Nu kom det en önskan om autogiro igen. Det gäller ganska litet belopp varje månad för en en liten gammaldags mobiltelefon.
Det verkar som om autogiro är något smaskigt ur godisdisken. Vad är dom ute efter?
Jag smällde till dem med e-faktura inför nästa gång. Då ser jag åtminstone när de smyghöjer priset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser