Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verkningsgrad och rökgastemperatur  (läst 1210 gånger)

Skräcken

• Dalarna
Verkningsgrad och rökgastemperatur
« skrivet: 16 dec-24 kl 16:34 »

Tänkte byta ut min Huskvarna 3027 mot en smalare spis som är mindre, värmer bättre och det går att få in större vedträn i.

Har tittat på nedanstående två men blir lite fundersam.
Hur kan två så lika spisar ha samma verkningsgrad men så olika rökgastemperatur?
Enligt Vikingsäljaren har Viking två "bromsar/bafflar..." medan Westbo bara en vilket skulle kyla rökgaserna.
Men borde inte det avspegla sig i högre verkningsgrad?
Säljaren menade även att Viking hade större krav på skorsten än Westbo för att brinna bra.

Westbo 30
325 C  och 5,9 kW
Verkningsgrad 80 %

Viking 30
230 C och 6,0 kW
Verkningsgrad 78 %
« Senast ändrad: 16 dec-24 kl 18:21 av Skräcken »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Verkningsgrad och rökgastemperatur
« Svar #1 skrivet: 16 dec-24 kl 17:19 »
Det finns ju bara en siffra på effekt, ingen verkningsgrad där.

Skräcken

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 16 dec-24 kl 18:21 »
Tack
Kompletterat

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 16 dec-24 kl 20:38 »
Det framgår ju inte hur hög CO2-halten var i rökgaserna under provet heller. Om man eldar med stort luftöverskott så kan både verkningsgrad  och rökgastemperatur bli låga samtidigt. Och den ena spisen kanske kräver mer luftöverskott för att få tillräckligt fullständig förbränning för att klara miljögodkännandet.

En bra om än vid det här laget något ålderstigen artikel om vedspisar som jag har länkat till många gånger förr: https://runeberg.org/tektid/1937a/0448.html

sayerbýr

• sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
« Svar #4 skrivet: 22 dec-24 kl 23:47 »
Min fundering blir ju då… som också tittar lite på en ytterligare värmekälla till min stuga.

Som i detta fall nedan. Hur är det ens möjligt eller troligt att en märker skillnad på dessa två alternativ?

Boverkets krav på siffror är riktigt intressanta ibland.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Skräcken

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 23 dec-24 kl 21:43 »
Jag mailade Boverket för att få reda på hur testerna görs men de skickade mig vidare till Energimyndigheten.
Fick massa länkar som inte sa någonting.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 23 dec-24 kl 21:51 »
Jag antar att testerna görs enligt någon EN-standard.  Kolla tillverkardeklarationen (kallas även Försäkran om överensstämmelser, Certificate of conformance eller något liknande) för någon CE-märkt vedspis eller kamin, där bör det stå vilka standarder som har följts. Om man inte lyckas hitta hela standarden nedladdningsbar på nätet, så finns det ofta bra sammanfattningar på Wikipedia, i synnerhet tyska Wikipedia.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1270 gäster, 3 användare (2 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser