Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spolning av grävd brunn  (läst 2552 gånger)

Norrbagge

• Norge
Spolning av grävd brunn
« skrivet: 05 dec-24 kl 14:29 »
Har fritidshus i Gullspång utan vatten in och avlopp. Skall få detta på plats i 2025. Brunnen är 60 år gammal och måste tömmas och spolas för att få renare vatten. Någon som kan tipsa mig om var jag kan få någon firma i Gullspångstrakten till å göra detta?

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Spolning av grävd brunn
« Svar #1 skrivet: 06 dec-24 kl 15:06 »
Du kan skaffa en dräneringspump, tömma ur allt vatten ända ned i botten. Det fyller då på med friskt gott vatten. Sen är det klart.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 dec-24 kl 18:16 »
Ja, det är nog billigare än att anlita någon om man inte känner folk på trakten. Och man kan sedan renspumpa regelbundet eller vid behov när man har en pump. Vill man ha lite mer basiskt vatten slänger man i en säck eller två med brunnskalk när man rengjort brunnen.

Erik Forsman

• Hur svårt kan det vara?
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: Igår kl. 11:20 »
Ja, det är nog billigare än att anlita någon om man inte känner folk på trakten. Och man kan sedan renspumpa regelbundet eller vid behov när man har en pump. Vill man ha lite mer basiskt vatten slänger man i en säck eller två med brunnskalk när man rengjort brunnen.

Vi har en borrad och en grävd brunn. Skulle vilja ha den grävda som back up om strömmen går. Har vattenpump som klarar att lyfta vattnet med marginal. Vattnet om man nu kan kalla det för vatten, är svart och luktar. Tömmar jag den hur och med vad ska jag spola den med? Vanlig vattenslang? Hur gör det till ? Tacksam för svar.
DIY-lösningar:
Bygg själv, köp inte.
Allt du själv åstadkommer är av bättre kvalitet till ett lägre pris!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: Igår kl. 11:41 »
Tömma brunnen gör man enklast med en vanlig dränkbar pump. Om brunnen är djup och lyfthöjden inte räcker till, kan man ta t ex en jetpump eller pumpen från en skrotad pumpautomat och seriekoppla med den dränkbara, häng ner den andra pumpen halvvägs ner i brunnen.

När det gäller spolning: är brunnen stensatt eller är den byggd med cementringar?  Det brukar vara lämpligt att spola med högtryckstvätt.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 17:18 »
Spola inte med högtryckstvätt! Och absolut inte om det är en stensatt brunn. Har du otur rasar brunnen. Det behöver inte tvättas så hårt, det kan vara alger och rötter men det är helt naturligt. Det orsakar inga problem eller hälsorisker. Töm brunnen och spola kanterna med vattenslang, INTE HÖGTRYC!!
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 21:33 »
När jag har tömt brunnar och gjort rent har jag använt vanliga dränkbara pumpar. Är det t ex så att pumpen bara tål 8 mm partiklar så sätter man den i en korg med 5-6 mm i maskstorlek så man slipper en igensatt pump. När det börjar bli rent i botten så spolar man brunnens insida med det  vatten man har, bara att vinkla ned slangen så det pumpar runt ett tag.

Man kan få gräva bort en del skit, pinnar och rötter om brunnen har varit bortglömd länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare
Trollsmultron

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser