Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Axilur avmaskning höns  (läst 6172 gånger)

Linjerat

• Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
Axilur avmaskning höns
« skrivet: 13 okt-24 kl 16:57 »
Hej!

Mina höns drabbades av mask för ett tag sedan - kontaktade veterinär och fick bra information angående Axilur.

Tänkte att jag skriver tillvägagångssättet här så att någon annan kanske kan bli hjälpt- på samma sätt som Alternativ.nu hjälpt mig många gånger.

Så. Löp och köp flytande Axilurlösning till hund.
Mina 15 höns väger cirka 40 kg tillsammans och för dessa blev dosen 2 mg per kilo.

"40  x 2 mg är 80 mg . Det betyder 0,8 ml av hund axilur per dag i 5 dagar"

Blanda det i dricksvattnet och se till att det är det enda vattnet de dricker av. Ingen karens på ägg.

Annielias

• Småland
SV: Axilur avmaskning höns
« Svar #1 skrivet: 14 nov-24 kl 17:53 »
Du skrev att det var ingen karens på ägg. Jag har fått rådet att kasta äggen fem dagar efter behandling. Konstigt att man får olika råd.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 14 nov-24 kl 19:13 »
Om man kollar SLVFS 2000:10.
Så markeras axilur med ett streck -.
Det betyder att man inte forskat fram hur medicinen påverkar hönan och människa i det långa loppet.
Det betyder livstids karens.

Kolla gärna med Livsmedelsverket om det finns uppdatering ar då det gått 24 år sedan den skrivelsen jag hittade.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Linjerat

• Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 jan-25 kl 20:27 »
Hej!

Min veterinär var tydlig med att det var noll karens. Däremot räknade han upp flera andra medel med olika karenstider.

Jag slängde inga ägg - märkte ingen skillnad på någonting. Men känner en sig det minsta osäker så ska en ju inte följa råd från en tråd på nätet. Ville mest skicka med  vad jag fick för instruktioner - eftersom jag aldrig hittat kompletta här på Alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1235 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser