Huvudmeny

Få golvfläkt gå tystare

Startat av mulen, 14 Sep-24 kl 01:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

mulen

Hej! Jag har en golvfläkt från Claes Ohlsson. Den låter högt, ca 50 decibel på lägsta nivå.
Hur får jag den att gå saktare och tystare, framförallt tystare.
Något mek tips?

Skogsvilde

Lite beroende på motorn så kan man sätta i ett motstånd som får den att gå långsammare.
Det finns väl även dimmers som är sladdmonterade.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

Sätter man en dimmer kan det bli fel, för ofta går de inte bra till motorer. Öppet köp ;D

Det finns de som är till motorer.

mulen

Citat från: Skogsvilde skrivet 14 Sep-24 kl 09:16
Lite beroende på motorn så kan man sätta i ett motstånd som får den att gå långsammare.
Det finns väl även dimmers som är sladdmonterade.
Hur gör man det?

torbjorn

Såna där golvfläktar med flera hastigheter brukar koppla in antingen olika motstånd eller kondensatorer i serie med motorn för att sänka spänningen på de lägre hastigheterna. Om det är motstånd, så är de ofta inte "synliga", de ligger inlindade i motorns statorlindning.
Om den har kondensatorer, så är väl enklaste sättet att plocka isär fläkten, leta på kondensatorn för lägsta hastigheten och byta den mot en med t ex halva värdet.  Är det motstånd så letar man på tråden som går till strömbrytaren för lägsta hastighet, klipper den och kopplar in ett lagom stort motstånd i serie (kanske några kohm med 5 W effekttålighet).

Själv är bäste dräng

Vi slutar med Google-annonser för att finansiera hemsidan.
Här kan du lämna ett frivilligt bidrag till tidningen och forumets fortlevnad.
Tack!

* Online just nu

385 Gäster, 1 användare
javill
Som ni alla märker ser forumet galet ut just nu. Det är första steget i en stor uppdatering och jag filar på att snygga till det lite så man känner igen sig. Alla buggar, knepigheter och önskemål  postas i denna tråd  /Petter

* Forum

* Om Tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma