Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara helkorn för malning/bakning rätt  (läst 922 gånger)

LindusFindus

• Västergötland
Förvara helkorn för malning/bakning rätt
« skrivet: 01 aug-24 kl 13:34 »

Har hittat mängder med små baggar (kornvivel?) i mitt förvarade helkorn (inköpt för egen malning och bakning) från känd kvarn, köpt för något årsedan.

Både Vete, nakenhavre och korn är angripet.😫
Inte hunnit undersöka rågen.
De kryper upp i en skopa som jag lagt i burken, annars hade jag ju aldrig upptäckt skiten.
(Tips till andra att testa)

Får väl bli att ge till fåglarna i vinter, men, hur 17 skall man förvara kornen (inomhus)?
Det känns ju lite som raketvetenskap.

Förvaras de luftigt kommer ju krypen ut och kan sprida sig.
Jag har tackolov förvarat dem lufttätt i burkar men det verkar inte heller rekommenderat utifrån den aspekten att ev. naturlig avdunstning av fukt hindras och kapslas in i burken vilket i sin tur gynnar mögelsvamp?

Så, pest eller kolera?i

Dvs lufttäta burkar för att minimera ev angrepp av skadeinsekter, men då också gynna (??) tillväxt av toxisk mögelsvamp??

🥺

LindusFindus

• Västergötland
SV: Förvara helkorn för malning/bakning rätt
« Svar #1 skrivet: 01 aug-24 kl 13:38 »
Sen är ju nästa fråga, hur man slipper skadeinsekter i sitt blivande mjöl…

Tror inte det är superhälsosamt att mala samma spannmål de kalasat och förökat sig i, med tanke på deras avföring (tänker inte bakterier utan toxiner) samt ytterligare svamptillväxt.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 02 aug-24 kl 11:22 »
Ska man förvara i täta burkar så bör man nog lägga in torkmedel (påsar med silicagel) i burkarna, samt hålla koll på luftfuktigheten i dem med fuktindikatorpapper eller liknande.

En del märken av kattsand är helt enkelt ren silicagel, den fungerar utmärkt för såna här torkändamål om man torkar den i ugn först. Hur torkningen lämpligen kan gå till, beskrivs i andra stycket i foruminlägget https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51032.msg550758#msg550758 .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 02 aug-24 kl 12:12 »
Om man torkar spannmålet till under ca 10 % så håller det ju i princip hur länge som helst om ingen äter på det. Vanliga lockfat i plåt är säkra mot möss och småkryp. Om du ställer faten där temperaturen växlar mycket så behöver du torka lite bättre eftersom det kan bli kondens (eller i alla fall fuktigare lokalt) vid insidan av tunnan.

"Kattsanden" som är oparfymerad kiselsyragel, silicagel, är bra om man skall ha hängslen och svångrem.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 03 aug-24 kl 08:20 »
Förr förvarade man spannmål och mjöl i tygsäckar.

LindusFindus

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 aug-24 kl 20:07 »
Fuktindikatorpapper låter som en brasak att ha i om jag inte gör silicakorn!

Tack för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser