Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När släppa ut kycklingar?  (läst 1854 gånger)

Nataks

• Övriga världen
När släppa ut kycklingar?
« skrivet: 08 jul-24 kl 17:33 »
Jag har ett gäng maskinkläckta kycklingar.
Dom bor inomhus. Inomhus som i att dela bostad med mig :)
Dom har en stooor plastlåda med tidningspapper i botten, vattenskål, skål med havre och krossat foder och färska majskorn.
Dom har värmelampa.

När kan jag släppa ut dom? Hur gamla?
Har köpt ett godkänt hönshus som jag ska ställa i en stor hönsgård.
(hönshuset har två utgångar och den ena utgången ska mynna ut i en kycklinghage och den andra utgången har mina gamla hönor och en tupp och dom ska vara separareda i både hönshuset och hagen till at börja med,,typ se och höra men inte röra)

karsan

• Södermanland
SV: När släppa ut kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-24 kl 22:55 »
När  de är fullfjädrade, ungefär vid 6 veckor, kan de klara ungefär samma temperaturer som vuxna.  Det är då som mamman brukar låta dem klara sig själva.

Nataks

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 14 jul-24 kl 12:50 »
Tack för svar :)

Dom bor fortfarande inomhus hos mig, äter och växer :)
Har köpt en större hönsgård och ett av jordbruksverket godkänt hönshus som jag ska snickra ihop och få igång med de andra höns jag har och sen släppa in kycklingarna.

Nataks

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 23 apr-25 kl 18:03 »
Nytt år och ny kull med nya kycklingar :)
Dom föddes/kläcktes på skärtorsdagen i kläckningsmaskin. Dom bor inomhus hos mig.
Likadant som förra årets kull.
Stooor låda med värme underifrån och värmelampa.
Tidningar i botten och en tapp hö, vattenautomat, skål med krossat foder och havre.
Har två stora lådor så jag sätter in dom i nystädad låda varannan dag.
Nya tidningar i botten och flyttar över allt annat.
I år har jag tänkt släppa ut dom när dom är ca 6 veckor i en liten angränsande inhägnad som är flyttbar.
Sovholk med utebur, som en kaninbur nästan.
Låta dom vara vägg i vägg (nät i nät) med mamma hönsen och pappa tuppen.
De vuxna hönsen har en stängslad utegård och en stor sovholk.
Sen när dom är stora nog att se vad det är för kön på dom så flyttar jag in unghönorna till de vuxna hönsens hönsgård.
Det är ju så mysigt med kycklingar! :)
Hunden är med varje gång jag tittar till kycklingarna och hunden är så betuttad i dom :)

Efwa

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-25 kl 09:28 »
Vi har kycklingarna inne 1-2 veckor beroende på när på året de kläcks.
Sedan ut i stallet med både värmeplattor och värmelampa. I år var det ca 6 grader varmt bara när de flyttade ut i stallet. De var ca 10 dagar gamla.
När vädret tillåter står dörren till stallet öppen för både värme och lite vind för vänjandet.
I natt (ca 6 veckor gamla) flyttade de ut i flyttbar, stor bur med värmelampor i taket. Det var frost i natt.
Om ett tag när värmen är mer stadig flyttar de ut, utan lampor, bredvid permanenta gruppen och sedan öppnar vi bara upp mellan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 5 användare
Nataks, simon.arvestrand, William, bränn, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser