Vilken fin dröm!
Jag bor i en gammal villa söderom Borås i en liten men fantastiskt by med levande och växande gemenskap. Jag har renoverad på mitt hus i 10 år, odlar i min trädgård och har skogarna runtom.
Nu har jag fått jobb på LiU och, fast jag är pepp på jobbet, är jag så ledsen över att så småningom flytta till Linköping. Det är jag (44), min partner (41) och vår dotter (2,5). Vi kollar runt hyres- och bostadsrätter och jag får sån ångest av det! Det var inte därför jag flyttade från tättbefolkade Belgien till Sverige!
Förhoppningsvis kan vi hitta en lösning som ligger närmare vår livsstil och våra behov. Jag kan tänka mig ett kollektiv i flera hus på delad mark, eller ett stort hus man delar med fler. Vi är dock alla veganer och det är fint att kunna dela måltider. Även bo kollektiv i stan är av intresse. Gemenskap känns just nu viktigare än att bygga och odla (vill bli medlem i folkträdgården isf). Viktigt är pendlingdistans till Universitetet. Jag kan tänka mig köpa hus/lägenhet tillsammans med andra. Kan bidra ekonomisk.