Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skiss på PMG-generator  (läst 9850 gånger)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Re:Skiss på PMG-generator
« Svar #20 skrivet: 03 jul-07 kl 00:15 »
16 magnetpoler, Tompa. Då blir det en 3-fasare.  :D

Snyggt jobbat, Mucklan!  :D

Ja ja...  jag förstår vinken Zigge  ;D

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #21 skrivet: 03 jul-07 kl 00:25 »
Du skrev i ditt första inlägg att du bara ville ha en PMG att mixtra med... men det här börjar väldigt mycket likna ett vindkraftverk!  :D

Jättekul att se hur projeket fortskrider och med vilken fart!

Nyfiken på att få jämföra mina data mot dina sedan i borrmaskinstestet  :P

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #22 skrivet: 03 jul-07 kl 16:47 »
Jag menade inte så, Tompa.  :D

Ja, det är ruskigt vilken fart han har. Jag köpte mina magneter för 1,5 år sedan och jag har än inte fått till något.  :D

Mucklan

« Svar #23 skrivet: 17 jul-07 kl 21:40 »
Hej igen!

Efter ett par veckors semester är jag på G igen, generatorn är ihopsatt. Jag ska bara balansera vingarna och göra en vinge i bak.

Tompa: När jag såg hur lätt det var att göra ett par vingar tänkte jag: Varför inte? Tror dock att den inte kommer att ladda lika bra som din då mina spolar inte alls är lika stora som dina! Men vi får väl se :) .

Gjorde ett rikigt fynd idag: Tio rullar med 750 meter lackad 0.60mm koppartråd, för en hundring  :D
Var bara tvungen att lägga in en bild, tillsammans väger dem cirka 17kg.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #24 skrivet: 17 jul-07 kl 21:52 »
Vilket kap !

Leif

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #25 skrivet: 17 jul-07 kl 22:16 »
Jag har betalat 340 kronor för 9,2 kg och jag tyckte att jag fyndat, men 100 kronor för 17 kg är ju inte ens skrotpris.  :D

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #26 skrivet: 20 jul-07 kl 22:06 »

Tompa: När jag såg hur lätt det var att göra ett par vingar tänkte jag: Varför inte? Tror dock att den inte kommer att ladda lika bra som din då mina spolar inte alls är lika stora som dina! Men vi får väl se :) .

Ja det var ett riktigt fynd!

Ja visst är det lätt att göra vingar av plaströr. Det svåra är att anpassa dem till generatorn. Om du gör en monstergenerator måste du också göra monsterblad. Det finns inga genvägar eller sätt att komma runt det. Jag har gjort flera olika rotorkonstruktioner och bestämt mig för att 3 stycken blad är bra och att de är relativt smala, även in mot centrum så att de inte bromsar vid högt varvtal.

Jag kortade av mitt blad till slut, smalnade av dem och fick bättre snurr på det hela.
Jag tog skydd i sittbrunnen på min båt häromdagen, när det blåste 7 m/s och 14 m/s i byarna enligt smhi. Det dånade i riggen och skrovet av vibrationerna, rotorn fräste som en trimmad bordsfläkt i de hårda vindbyarna. Det var sannerligen inte speciellt rofyllt och jag kunde inte slappna av förens jag fått stopp på den.  :P
Om generatorn hade suttit långt från civilisationen på en hög mast hade det inte spelat någon roll. Men nu sitter man ibland rakt under den. Jag måste alltid se till att jag inte sitter i "skottriktningen" om ett blad skulle spricka och lossna. Ett vasst blad i 50m/s spräcker vilken träskalle som helst! :-\

Mucklan

« Svar #27 skrivet: 17 aug-07 kl 11:02 »
Hej igen!
Nu har min vindgenerator gått i snart en månad för att se om konstruktionen håller, och det gör den verkligen!
Dock är just generatordelen lite underdimensionerad, vilket inte genererar så mycket spänning, jag ska om jag får lust linda om nya spolar. Det lilla jag har kollat på den med mätinstrument gjorde den 10 volt med två faser seriekopplade den dagen blåste det väl 4 m/s, uppskattade jag det till hade inte med min vindmätare.

Sen är vingarna lite för "lågvarviga" då dom snurrar när det knappt blåser ngt alls.

Hur har ni fixat eran "upphängning" som gör det möjligt för turbinen att vridas?

Jag gjorde såhär:
Tog ett rör och svetsade ihop det överst och sedan i med en kula och sedan en axel som röret kan vrida sig runt. Men för att inte den ska snurra så mycket att kablarna snurras runt masten så gjorde jag en stopp (den högra bilden) genom att och frästa ur ett spår så att lite gods var kvar och sedan gänga och sätta i en bult. så nu kan den inte vrida sig åt syd, men därifrån blåser det aldrig

Det är samma rör på bilden fast den ena är i genomskärning.
« Senast ändrad: 17 aug-07 kl 11:08 av Mucklan »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #28 skrivet: 17 aug-07 kl 23:40 »
10 Volt låter klent med tanke på alla magneter du har. Du borde få ut mer tycker jag. Har det verkligen inte blåst mer än 4 m/s under en månad  ???

Om rotorn är långsam gör bladen smalare.
Det är mitt recept på bättre verkningsgrad i lite snabbare vind. Jag gjorde dessutom bladvinkeln endast några få grader vilket gör den otroligt snabb.
Nackdelen är att det krävs mer vind för att den ska starta. Ibland kan det hjälpa att snurra igång den för hand och det kan ta 10 sekunder innan den varvat upp i full fart.

Har du inget foto på skapelsen?  :D

« Senast ändrad: 18 aug-07 kl 09:57 av Tompaiuppsala »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #29 skrivet: 18 aug-07 kl 10:09 »
Hur har ni fixat eran "upphängning" som gör det möjligt för turbinen att vridas?

Det du beskrivit är en bra enkel lösning på det hela. Men drar man elen genom röret sitter kulan ivägen. Jag har brickor, en i metall och en i plast, som glider mot varann. I brickornas hål löper elkabeln ned.

Vinden vrider sällan runt varv på varv. Jag har ett snöre i stjärtfenan för att kunna se om den roterar något, och under sommaren har den bara rört sig ett varv!

Alltså, tvinnad elkabel inget stort problem.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #30 skrivet: 18 aug-07 kl 16:50 »
Ni har säkert sett det förut, men jag slänger ändå upp en liten länk om Otherpowers vindsnurra inklusive PMG. Hoppas inte det gör något...

- - -

Fixade ett stavfel.
« Senast ändrad: 18 aug-07 kl 17:04 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

ollebolle

« Svar #31 skrivet: 19 aug-07 kl 20:34 »
Jag tänkte på problemet om snurrad kabel. På båten använder jag gummisnöre till en del klurigheter. T.ex roderhjälp, sätta fast grejer osv.

Om ett gummisnöre fästs i generatornfästet och får snurra runt masten några varv kommer det att förhindra alltför tvinnad kabel och kommer at t aktivt vrida tillbaka generatorn vid vindstilla. En kraftig elkabel kommer sannolikt att göra detsamma. Eller om man låter kabeln gå i en gummislang som är förankrad i varje ände.

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser