Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mutor  (läst 1998 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
mutor
« skrivet: 06 jun-07 kl 19:59 »
Jag vill få mina kor och tjuren tamare och få dem att vissa ett större intresse när jag kommer in i hagen. Detta görs lämpligen med mutor i form av mat. Vad rekommenderas som är lätt att ha i fikan och som korna lätt kan äta ur näverna på en och som de riktigt ++tycker om.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ursus

• Jämtland
Re:mutor
« Svar #1 skrivet: 06 jun-07 kl 20:34 »
Tror att det är svårt att få även snälla och sällskapliga kor att äta ur händerna. Ta med en hink kornkross istället så slipper du ha fickorna fulla med dorj

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 06 jun-07 kl 20:43 »
Bröd. Bästa mutan som finns. Hårt eller mjukt kvittar.

Går nästan att få våran kossa att "sitta fint o räcka tass" med en bit Rågi i handen ;D.

(Hon tar även emot om man håller fram en bit bröd mellan läpparna, men det är kanske överkurs 8).)

Prova!!
« Senast ändrad: 06 jun-07 kl 20:45 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 06 jun-07 kl 21:40 »
Bröd. Bästa mutan som finns. Hårt eller mjukt kvittar.

Går nästan att få våran kossa att "sitta fint o räcka tass" med en bit Rågi i handen ;D.

(Hon tar även emot om man håller fram en bit bröd mellan läpparna, men det är kanske överkurs 8).)

Prova!!

Mjukbröd tycker bara en av kossorna om, så till den mån att hon kommer fram. Hårdbröd har jag inte testad. Min granne i Nederländerna hadde rapskakor som hans kor var alldeles galna i, men jag har inte hittad såna i Sverige.

drömmer

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jun-07 kl 22:10 »
Äpple i bitar och banan har jag testat med, det funkar bra. Och skön massage när de väl har kommit fram...
« Senast ändrad: 06 jun-07 kl 22:17 av solros »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #5 skrivet: 07 jun-07 kl 10:55 »
de festa av våra kor äter knäckebröd o kraftfoder ur händerna på en... men kraftfoder hinken är det säkraste tipset...

då bir man nästan över sprungen... här i vår hage...
tänker i bland på någon stackars lingonplockare med hink .. undrar hur de kan freda sig mot våra kor..... ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

annan

« Svar #6 skrivet: 07 jun-07 kl 11:08 »
med lingon :D

(gillar kor lingon?)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 07 jun-07 kl 13:40 »
nej inte direkt... men om du kommer o skramlar med en hink med ngra lingon i botten så tor korna att det är pellets... ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

annan

« Svar #8 skrivet: 07 jun-07 kl 14:39 »
nej inte direkt... men om du kommer o skramlar med en hink med ngra lingon i botten så tor korna att det är pellets... ;)

jo jag fattade, min undran var mer filosofisk/födo -relaterad, strunt samma, här är varmt hjärnan kokar nog :P
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 07 jun-07 kl 23:44 »
ja i så fall ja...
kor äter gärna blåbärsris o dyligt når de går på skogsbete...
fär attinte tala om svampar på höste... då blir de galna...
 :)

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #10 skrivet: 08 jun-07 kl 07:32 »
Inte för att jag tror att det fungerar som muta, men jag undrar om kossor öht äter eller tom tycker om torkade nässlor?
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #11 skrivet: 08 jun-07 kl 12:09 »
ja... det gör dem.. både får o kor äter nässlorna när de torkat... därför tar jag alltid lien o slår av dem... efter nån  dag då nässlorna vinatner o torkat så ä de uppätna.. :)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 08 jun-07 kl 12:28 »
ja... det gör dem.. både får o kor äter nässlorna när de torkat... därför tar jag alltid lien o slår av dem... efter nån  dag då nässlorna vinatner o torkat så ä de uppätna.. :)

Om de kunde äta torkad örnbräken så skulle jag slippa stödutfodra djuren under sensommaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser