Från klagotråden originellt.
Frysen gick sönder efter 9.5 år. Kompressorn skar ihop. Köpte en snabb ersättare:
Vår nygamla ersättningsfrys, nu kan vi titta i lugn och ro på en ersättare. Roligt man får ersätta en inte ens 10 år gammal frys med en som är 30+ och den äldre håller säkert lika länge till.

Den här klarar av att stå utanför i vintern också, tidigare ägarna hade den utomhus i många år, sen stod den i deras källare också. Vilket blir dess roll sedan hos oss är tanken. Den drar 180W vilket inte är så farligt för en så gammal frys. Pf på bara 56 dock.
I morse kollar jag och den är nere i nästan 27 grader. Jisses va kallt för en frysbox. Känns som onödigt kallt kanske men den saknar inställningar så inget jag kan göra åt saken. Eller kan jag?
Tanken är att låta den fortsätta gå några dagar och se hur strömförbrukningen forsätter. Det har varierat mellan 110-180W då jag tittat och den har dragit 2kWh sedan igår så den har inte tagit full effekt hela tiden, då hade den gått upp i 4kWh.
Den har förvisso behövt kyla ganska mycket bär som bara legat runt nån minusgrad som bäst (vi begravde dom i mycket snö då gamla frysen gav upp) så den kanske drar mera än vanligt nu. ~600kWh per år om den fortsätter såhär men jag tror inte det. Kunde man få ner termostaten några grader tror jag den kunde dra mindre också men ska se hur den agerar. Jag gillar den annars, så robust och pålitlig.
Snyggare design än moderna grejer också.