Dvärgvaktel i lägenhet?

Startat av MadCowCrazy, 21 Sep-22 kl 18:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

MadCowCrazy

Funderar på att skaffa vaktel för att få ägg.
Skulle vilja veta mera om kinesisk dvärgvaktel. Hur är dom annorlunda från japansk vaktel?
Lägger dom lika mycket ägg?
Om jag förstått rätt så är dom tystare och luktar mindre än japansk vaktel så bättre att ha inomhus.
Dom klarar inte av kyla lika bra så dom måste vara inne mera än ute.

Detta är vad jag lästa här på forumet. Skulle vilja veta var man kan köpa och hur mycket dom kostar. Köper man ägg som man kläcker själv? Klarar äggen av att transporteras via posten?
Vad vill dom ha för boende? Akvarium? Terrarie? Kaninbur?
Så en post där kattsand rekommenderades till botten för att det suger upp fukt och lukt samt är lätt att städa?

Någon som har bilder på hur ni har era?

Davvve

Jag sitter i samma tankar. Vad hittade du för information?

Vi har trädgård och kan tänka oss att bygga en liten voljär.

Vi vill dock ha minimalt med underhåll och absolut inte någon lukt.

lena melin

Såg på Youtube att det finns de som lägger in 10 - 15 cm strö 1 gång om året och sen bara fyller på och rör om, ska vara luktfritt. Tror det var ett slags strö man har till hästar, gjort på hampa, men vet inte vad det heter, och inte om det funkar.

Davvve

Hur har det gått? Finns det några allmäna regler för att hålla vaktlar utan kommunens tillstånd?

Vår kommun skrev på sin hemsida att tillstånd krävs för fler än fem fjäderfä eller pälsdjur som inte är sällskapsdjur. Låter ju bra men en kompis ringde och dubbelkollade och fick då besked att alla fjäderfä ska ha tillstånd även om man har dem inomhus ...

Vore bra att hitta en allmän definition att luta sig mot

Schwartz kalle

En liten flock på ca 4+1 som sällskapsdjur som också råkar lägga ett och annat ägg som man eventuellt tänker ta för eget bruk är ingen äggproduktion i den bemärkelsen.

Jag har haft vaktel inomhus och det som jag har lagt märke till är att när de råkar bråka eller nån är mot väggen av nån anledning så flyger dem upp av reflexmässigt. Då behövs det ca 2 meter takhöjd annars krockar dem i taket. Jag hade ingen tak till deras voljär så flög dem enda upp i innertaket på stugan, lite över 2 meter men farten hinner minska då. De reagerar också för olika ljus och kan ibland flyga då också mot ljuset. När de väl landar, bajsar dem direkt eller strax efter och tänk på att de landar nästan alltid utanför voljären.

Å andra sidan luktar dem inte om man har några centimeter tjock botten lager av kutterspån eller liknande på voljär golvet och om man byter det under jämna mellanrum.

Men man ska ändå inte ha dem inomhus i direkt anslutning där man bor, om man inte vill ha alltför mycket damm inomhus för de älskar att bada i sand och då blir det mycket damm inomhus men ett sandlåda ändå är ju ett måste.

Man kan kläcka själv enkelt från avelsägg som man kan köpa och det finns många uppfödare här på forumet eller på Blocket och det finns billiga kläckare på Amazon,Temu etc.

När du vill kolla inspiration video kolla endast video från svenska vaktel uppfödare eftersom djurens välbefinnande tolkas lite olika på olika delar av världen. Lycka till!

torbjorn

När det gäller myndigheter och regelverk, så tänk på att varje kommun har sina egna lokala ordningsföreskrifter. Det är inte alls säkert att samma saker som gäller i en grannkommun, också gäller i din kommun. Kan också vara skillnader t ex beroende på om det är område med detaljplan eller inte. Det är säkrast att du själv letar fram bestämmelserna på din kommuns hemsida och sätter dig in i dem noga, det är bättre än att ringa och fråga och kanske i onödan väcka den björn som sover eller att få prata med något stolpskott till handläggare som inte själv begriper regelverket.

Allmänna regler som gäller över hela landet bör du kunna hitta hos Jordbruksverket på nätet.

Davvve

Tack. Vi har resonerat som ovan och skrivit ut den lokala ordningsstadgan som tydligt anger att anmälningsplikt gäller för tupp eller fler än eller 5 fåglar. Detta kan absolut tolkas som att det är fritt fram att ha 5 vaktlar.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 208 Gäster, 2 användare
Galaxie, torpjens