Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammalt bete  (läst 2628 gånger)

Väg arbetarn

• Gäst
Gammalt bete
« skrivet: 04 jun-07 kl 07:06 »
Jag sitter i ett gammalt torp där det säkert var 50 år sedan det gick djur. Nu har vi släppt på lite får för att hålla markeran öppna. Jag har nu upptäckt att det ligger ett lager (~5cm) av dött gräs som en "luft spalt" närmast jorden. Jag får en känsla av att detta gräs försämrar växtligheten och betet. Vi haft fåren nu i två sommrar och "spalten" finns fortfarade kvar, borde multna bort tycker jag?!

Är det någon som har några tipps om hur man kan göra. Jag vill helst inte plöja och anlägga nytt.

/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Gammalt bete
« Svar #1 skrivet: 04 jun-07 kl 09:21 »
Är det samma gräs som ligger kvar då? Det brukar vara dött gräs i botten på betet varje år om inte djur går där hela tiden. Gräset fryser ner på vintern och är då dött på våren men, brukar betas på vårkanten och/eller förmultna under sommaren.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 08 jun-07 kl 00:26 »
Jag sitter i ett gammalt torp där det säkert var 50 år sedan det gick djur. Nu har vi släppt på lite får för att hålla markeran öppna. Jag har nu upptäckt att det ligger ett lager (~5cm) av dött gräs som en "luft spalt" närmast jorden. Jag får en känsla av att detta gräs försämrar växtligheten och betet. Vi haft fåren nu i två sommrar och "spalten" finns fortfarade kvar, borde multna bort tycker jag?!

Är det någon som har några tipps om hur man kan göra. Jag vill helst inte plöja och anlägga nytt.

/

Hej
Jag tror jag hajjar men jag är ingen betesexpert.
Oklart om det är torrt fjolårsgräs eller ett förnaskikt som bryts ned sakta. Det låter som det vore ett förnaskikt. Det har i så fall byggts på av vissnat gräs under många år. En vanlig variant är att bränna tidigt på våren. Man ska för gräsets skull bränna innan det börjat spira. Dock måste man vara försiktig då gräsbränder lätt sprider sig, särskilt om det finns mycket brännbart gammalt gräs. Kolla lokala bestämmelser samt att inte eldningsförbud råder, samt vidta lämpliga skyddsåtgärder. (Jag har själv av misstag satt eld på 2 ha dåligt avbetad betesmark när jag skulle elda av lite på tomten. Då det uppkom risk för skogsbrand blev jag tvungen att ringa brandkåren och blev även nästan åtalad. Det blev fint bete efteråt men det hela var alldeles för okontrollerat.)
En annan variant är att tidig vår räfsa ihop det torra gräset/förnet. Det kan med fördel komposteras, alternativt brännas i högar. Sen bör det bli friskare växt.
Även putsning med gräsklippare eller betesputsare tidig vår, som får arbeta rätt nära marken kan kanske hjälpa, genom att smula sönder och snabba upp nedbrytning.

Är det torrt fjolårsgräs så är problemet mindre. Det beror i så fall på att fåren inte ätit av ordentligt året innan. Du kan i så fall putsa bort kvarvarande högt gräs på höst eller tidig vår med lämplig maskin. Alternativt bränna tidig vår även här. Handräfsa funkar inte här, då fjolårsgräset kan vara segt och sitter fast i marken.
« Senast ändrad: 08 jun-07 kl 00:33 av Anders Skarlind »

EROL

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jun-07 kl 10:45 »
skaffa / låna en gräsharv alt ta en g.a harv och "riv upp" ytan i fåror så luftas gräset och kommer att ta ny fart....
gräsharv ? ... en harv som gjord med små piggar för att just endast lufta ytan kontar en vanlig harv som  ställer djupet manuellt ....

Dela detta:

* Inloggade just nu

1785 gäster, 4 användare
torbjorn, Anders Flix, Erik Forsman, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser