Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katatrofkull  (läst 16924 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Katatrofkull
« Svar #20 skrivet: 08 jun-07 kl 15:33 »
Sorry, tabellen är djupare begravd än jag minns.  ;D ;D Jag återkommer.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #21 skrivet: 08 jun-07 kl 16:17 »

Foder ändrar de namn på så fort numera, kanske det heter något annat nu.  

På när jag jobbade med svin på 90-talet så hette det Grix.
När jag sen behövde det till mina minigriskultingar för några år sen så hade det bytt namn till Piggolakt (tror det stavas så)

Det fanns tyvärr inte på lager då, men de på granngården sa att det gick lika bra med Lammolakt (fd.
lammnäring)

Jag var tveksam till det eftersom får och getter är fyrmagade och grisar är enkelmagade. I mina öron borde det vara en stor skillnad på sammansättningen.
Men jag köpte det ändå. Tyvärr dom min lilla kulting, men jag tror inte att det hade med "mjölken" att göra.

Jag skulle rekommendera att blanda smågrisfoder (från lantmännen) och Piggolakt till en lös gröt.
Det ger mycket näring till de växande smågrisarna. :D
Och de lär sig att äta själva fortare.

När jag har minigriskultingar så ger jag dom alltid några nävar med suggfoder på golvet redan när de är en vecka. Suggan visar att det går att äta. Dom äter inte så mycket av det den första tiden, men dom smakar lite och är bekant med fodret den dagen det är dags för att avvänjas.
När dom är avvanda har alla kultingar lärt sig att äta suggfoder själva.

(Jag ger suggfoder till kultingarna därför att minigrisar växer så långsamt och då är smågrisfoder för kraftigt för dom)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Trollmor

• -
« Svar #22 skrivet: 08 jun-07 kl 17:40 »
Jaha, nu ska vi si här...  Det finns ingen smajlis med tungan i mungipan, annars skulle jag ha använt den.  För tabeller kan vara lite knepigt att få läsliga när de går igenom flera datorprogram.  Jag får sovra lite, och hoppas att Ni kan läsa det.

Tabellen finns i en bok tryckt 1921, och visar analysresultat på mjölk från människa, åsna, häst, ko, get, får, svin, hund och kanin.  Man har mätt innehållet av vatten, äggviteämnen, mjölksocker, fett, aska, kali, natron, kalk, magnesia, fosforsyra och klor, samt det antal dagar som åtgå (jo, boken använder plural på verb) för fördubbling av levande vikten.  Jag väljer de siffror som är intressantast i den här tråden:

Ko  -  Get  -  Får  -  Svin

Vatten:  87.7  -  86.8  -  78.9  -  82.2
Äggviteämnen:  3.4  -  3.7  -  6.2  -   6.9
Mjölksocker:  4.8  -  4.6  -  5.0  -  2.2
Fett:  3.4  -  4.1  -  8.9  -  7.7
Antal dagar:  47  -  22  -  15  -  14

Det kan ju hända att man 1921 ännu inte hade riktigt klart att mjölkens sammansättning också ändras mycket under laktationens gång, och/eller att de individer som proven togs från inte var alldeles genomsnittliga.  Men om Du studerar förhållandena mellan de olika komponenterna kan Du nog få viss ledning när det gäller vilken sorts mat Du ska servera Dina skyddslingar.  Som Grisbonden påpekade är det ju även en ekonomisk fråga när de börjar dricka mycket.

En annan sak jag har funderat på under tiden är hur en lammbar fungerar socialt?  En tacka kallar på lammen och de störtar in under henne.  En sugga har en massa läten och rörelser för sig när hon matar sina små, och båda parter är aktiva.  En lammbar är alldeles passiv.  Fattar de att den är en maskin?

Och Dina bilder, dem har jag redan skickat vidare, till mina vänners förnöjelse!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #23 skrivet: 08 jun-07 kl 19:32 »
Jag använder lammbaren nu. Morgon och kväll flaskar jag de minsta också för att vara säker på att de får i sig tillräckligt.

Ska köpa en lammbar till så jag har tio nappar för att undvika slagsmål.

Jag har svårt för kalvnäringar osv då det ska doseras och ha sig. Tycker det ska vara riktig mjölk till djur och inget konstgjort. Jag använder inte heller färdigfoder till grisarna utan de får kornkross av havre och korn, hösilage samt betesgång på sommaren.

Som sagt det är en kostnadsfråga.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Trollmor

• -
« Svar #24 skrivet: 08 jun-07 kl 20:38 »
Som jag fattar den gamla tabellen så är det fett och protein de kan riskera att få för lite.  Sådant finns i äggula, men jag har ingen ANING om vilka sorter!  Proteiner finns ju tjugoelva tjog olika sorter!  ... :P

christine

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 08 jun-07 kl 23:06 »
Riktig komjölk är ju fet och används ju till andra djurslag med såsom killingar.

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 09 jun-07 kl 02:24 »
Ja ja, bara de små liven mår bra så är det ju bra.  Men om Du kollar i tabellen så innehåller grisens mjölk mera näring än kons och getens, och det stämmer med tillväxthastigheten.  Risken är alltså att komjölken helt enkelt innehåller för mycket vatten!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #27 skrivet: 09 jun-07 kl 09:44 »
Smågrisar har en tillväxtpotential som är betydligt högre än många andra däggdjur. En smågris fördubblar sin vikt 25 gånger fortare än ett nyfött barn  :o och 9 gånger fortare än en kalv.

För att stödja denna tillväxt har suggmjölken 4 gånger högre innehåll av kreatin än människo- och komjölk. Kreatin är en viktig komponent för många cellulära funktioner och för utvecklingen av hjärna och skelettmuskulatur.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Trollmor

• -
« Svar #28 skrivet: 10 jun-07 kl 00:53 »
Ja, med något måste ju den växande kroppen byggas upp.  Har Du Rosa några förslag om man nu vill utgå från komjölk till grisarna?  Tror Du att de får tillräckligt med ... eh ... (nu måste jag titta i Rosas inlägg)  kreatin (jag antar att det är ett protein) i komjölken, eller behöver den kompletteras?

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #29 skrivet: 15 jun-07 kl 20:26 »
Hur går det med dina nassar?
Jag antar att de växer och frodas. ;D

Några nya bilder kanske? ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

christine

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 15 jun-07 kl 23:32 »
De växer och frodas. En kulting är lite krasslig och veterinären tittade på den igår. Jag har beställt Grix nu och hoppas det kommer på måndag.

Var på granngården och fick med mig hem en saltlösning som motverkar diarre´. Expediten hade haft grisproduktion och rådde mig använda saltlösningen. Det hjälper faktiskt.

Kultingen som är krasslig dricker i allafall men är lite slö pga diareén, tyvärr.  :-\ Tittar till kultingen ofta och ser till han dricker.

Har inga bilder nu men lovar ta lite imorgon. ;)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 26 jun-07 kl 10:02 »
Ja, saltbalansen är bra, det har jag alltid hemma, finns även en annan burk som heter bakteriebalans som kan vara bra att ha hemma. Det aktuella namnet på mjölkersättningen är väl Pyret nu, och den tycker jag är bra men man får vara lite försiktig och hålla koll på diareerna, den påverkar dom ju inte positivt precis tycker jag.
Jag hade en riktig katastrofkull också för ett par veckor sen, en sugga fick 12 levande, efter nån dag tyckte jag dom växte dåligt och även juvret på suggan såg rätt slappt ut, hon fick några omgångar med Hipracin men inget hjälpte och det visade sig att hon inte gav nån mjölk alls, alla andra suggor hade också fullt just då så jag försökte ge dom mjölkersättning, men när dom inte ens fått nån råmjölk så är dom ganska dömda, när det blev plats hos andra flyttade jag dom dit, men tyvärr så överlevde ingen.  :(
Så frågan nu är ju förstås om man vågar betäcka suggan igen, alla säger ju att det bara är att skicka dom, men vi hade en annan som bara hade 4 spenar som fungerade vid en grisning, fick rådet att skicka henne direkt för det var inget att spara på. Men hur det var så blev hon kvar och dräktig igen, och nästa kull avvande hon 10 stycken jättefina ungar,och alla spenar fungerade... ;)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #32 skrivet: 26 jun-07 kl 11:50 »
De växer och frodas. En kulting är lite krasslig och veterinären tittade på den igår. Jag har beställt Grix nu och hoppas det kommer på måndag.

Var på granngården och fick med mig hem en saltlösning som motverkar diarre´. Expediten hade haft grisproduktion och rådde mig använda saltlösningen. Det hjälper faktiskt.

Kultingen som är krasslig dricker i allafall men är lite slö pga diareén, tyvärr.  :-\ Tittar till kultingen ofta och ser till han dricker.

till smågriasr kan man ge honungs tee...
koka upp vattnet och låt de svalna o rör i några skedar hunung...
'
i början kan man ge med en spruta  sedan brukar de dricka själv...
Har inga bilder nu men lovar ta lite imorgon. ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 26 jun-07 kl 23:43 »
Bilder kommer. Jag lovar. Har haft fullt upp de sista dagarna.

Kultingarna mår bra och växer så det knakar. De har börjat äta lite kornkross uppblött med vatten.

Suggan som födde dom är slaktad nu, inget att spara på anser jag, vågar inte chansa en gång till.

Lena A

« Svar #34 skrivet: 29 jun-07 kl 19:56 »
Bilder kommer. Jag lovar. Har haft fullt upp de sista dagarna.

Vi väntar med spänning  :)

christine

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 29 jun-07 kl 22:39 »
Nu har jag laddat in bilderna.

christine

• Västmanland
« Svar #36 skrivet: 29 jun-07 kl 22:41 »
En bild till.

christine

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 29 jun-07 kl 22:42 »
En till.... ;D

christine

• Västmanland
« Svar #38 skrivet: 29 jun-07 kl 22:48 »
Nu har de större yta att röra sig på de rultiga små liven. Vi hade Danmarksbesök och då måste man bara hålla en kulting. ;D

Lena A

« Svar #39 skrivet: 30 jun-07 kl 10:18 »
Vilka mysingar!  ;D Kul att de ser så olika ut. Är det en fotboll de har att leka med på ena kortet? * här undgås inget *  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser