Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av fasad (från eternit till trä)  (läst 41522 gånger)

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Byte av fasad (från eternit till trä)
« Svar #40 skrivet: 08 aug-07 kl 23:19 »
Jag ser inte att Du skall bli skrämd av event smittspridning, bara att du blir medveten on det.

Eternit, eller vad man nu kallla det för. Är oskadligt så länge man inte rör det, mer än möjligen tvättar det, eller målar det, vilket går alldeles Utmärkt.

Du får nog be om hjälp med det, där. Det finns många här på forumet som har kunskap om detta, sen finns det ju alltid att som anonym koll efter vad miljökontoret anser.

Leif.

manna

• -
« Svar #41 skrivet: 09 aug-07 kl 08:45 »
Min dröm är och förblir att ta fram den gamla fasaden. Fick stöd i detta av en konsult i Gysinge som påstod att de flesta gamla träfasader är i bra skick under eterniten. Att man spikade på eternit var främst en modefråga och handlade sällan om att träfasaden var dålig.

Här har en del av eternitfasaden åkt av nu. Under gömde sig vackert vaniljgul - och frisk - träpanel. Vi gissar att fattiglapparna åkte på huset när det ändå var dax att måla om.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

annan

« Svar #42 skrivet: 09 aug-07 kl 20:44 »
vi behövde byta ytterdörr o karm, den 40 år gamla dörren var uttjänt, men... över karmen satt... trummvirvel tack......eterniiiitplattor.

för att ta bort dem fick man börja i gavelns övre hörn...

nu har vi satt i en ny dörr, satt tilläggsisolering på väggen och panel med locklist utanpå, målat med linoljefärg.

vet inte om jag ska skratta eller gråta, makens semester rök i alla fall, numer vänder jag dock vilstolen mot väggen i stället för från :)
« Senast ändrad: 09 aug-07 kl 20:46 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Bonnamårten

• he he
    • Blekinge
« Svar #43 skrivet: 11 aug-07 kl 14:56 »
Och du har ingen aning om hur väggen ser ut under eterniten. Den kan vara skadad på något vis eftersom någon någongång valde att sätta eternit över hela härligheten.

Ja, så tänker jag...

Håller med, hade själv tänkt panela utanpå eterniten, men vill ju veta om det är röta i den gamla timmerväggen och i så fall byta de delarna. bygger man in det så blir det aldrig av att man byter röt-bitarna.

Är krångligare att byta innifrån, även om alla rum ska renoveras med tiden..

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #44 skrivet: 13 aug-07 kl 21:51 »
Det tar ungefär 20 år innan skadorna visar sig, men då är det oftast försent.
Det är därför alla som kommer i kontakt med asbest i sitt yrke måste gå på kontroller med vissa intervaller; det görs lungröntgen och mätningar av lungkapacitet o dyl, allt för att se eventuella skador i tid.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Rabarbervin

• Medelpad
« Svar #45 skrivet: 03 sep-07 kl 13:38 »
Som jag skrev på en annan tråd i ämnet:

Gräv en stor grop på ett ställe på din mark där du vet att marken troligtvis aldrig kommer att tas i anspråk för odling av grödor.
Släng eternitplattorna i gropen.

Fyll igen gropen.

Eternitplattorna gör mindre skada där, än när dom sitter uppe på huset och släpper ifrån sig damm, vilket du ser nu när de hiskeligt fula plattorna börjat närma sig 60+
« Senast ändrad: 04 sep-07 kl 06:27 av Rabarbervin »

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 3 användare
von tratt, wazi, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser