Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byte av fasad (från eternit till trä)  (läst 41516 gånger)

sunshinex

Byte av fasad (från eternit till trä)
« skrivet: 02 jun-07 kl 19:25 »
Hej!

Någon som har erfarenhet av fasadbyte? Vi har ingen som helst erfarenhet själva. Eftersom vi fått nys om en gård som är till salu, med bra läge och till hyfsat pris, vill vi gärna veta på ett ungefär hur stora kostnaderna kan bli för ett byte av fasaden. Husets boyta är på 140 kvm.

Rekommenderar ni att anlita ett proffs eller kan man som nybörjare själv ge sig på uppgiften? Hur farligt är egentligen materialet i eternitplattorna (ska man ha skyddskläder)?

Tacksamma för tips!

Vitis

• Skåne
Re:Byte av fasad (från eternit till trä)
« Svar #1 skrivet: 02 jun-07 kl 20:15 »
Mitt hus har träpanel utanpå eterniten (huset är byggt av lersten, 100+ år).

Så länge eterniten inte är skadad och dammar är den ofarlig, den är dessutom ett oslagbart skydd mot den underliggande väggen, mycket viktigt när väggarna är av ett fuktkänsligt material som lersten. Panelen glipar här och där men det är ju bara en utseendefråga eftersom eterniten är intakt under.

Vet inte om man får bygga in gammal eternit hur som helst i hus nuförtiden men jag känner mig helt trygg med denna lösning. Har definitivt inga planer på att börja rota i det.

Marieberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jun-07 kl 20:23 »

Rekommenderar ni att anlita ett proffs eller kan man som nybörjare själv ge sig på uppgiften? Hur farligt är egentligen materialet i eternitplattorna (ska man ha skyddskläder)?

Skyddskläder rekommenderas, ja. Och munskydd. Och att hålla allt oskyddat folk borta.

Eternit kan ge cancer i luftvägarna, och som vanligt med cancerogena substanser räcker det med en molekyl (när man talar om eternit handlar det om inandande av en kristall) för att cancer ska kunna utvecklas.
Inte alla råkar illa ut, så vitt jag vet, men det är definitivt inget att leka med.
Jag förstår att Vitis inte har något intresse av att rota i det. :-\

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 jun-07 kl 20:32 »
Vill göra två tillägg till mitt förra inlägg :

1. Jag har ingen aning om hur man spikar panel utanpå eternit utan att skada (smula) själva eternitplattorna.

2. Eternit är absolut inget man skall hålla på med om man inte har rätt skyddsutrustning, kunskap, verktyg och emballage för det rivna materialet.

Dom blir nog inte så glada på återvinningsstationen om ni kommer med ett släp fullt av krossade eternitplattor.

Jag slängde några plattor i våras när vi städade förrådet, oskadade plattor. Ringde återvinningen innan för att kolla och de bad mig stoppa dem i sopsäckar, tejpa och sen lägga dem i anvisad container.
« Senast ändrad: 02 jun-07 kl 20:33 av Vitis »

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 02 jun-07 kl 20:55 »
Åtminstone enligt Finländska anvisningar anses eternit ha så låg asbesthalt att man inte måste använda skydd om man river försiktigt utomhus. Trots det är min åsikt att du skall ha skyddshalare och skyddsmask då du river.
OBS:  Vanliga billiga munskydd släpper igenom de minsta och farligaste asbestparticlarna men det lär finnas bättre masker för någorlunda möjligt pris, också för privatpersoner.

Bäst är troligen att riva bort eterniten. Skall man täcka in den måste man ju borra en massa hål.

Jag tar inget juridiskt ansvar för dessa råd.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 02 jun-07 kl 21:21 »
Hej!

Googlat.
http://www.byggahus.se/bygga/eternit_byta_bevara.htm
http://www.karlskrona.se/templates/Page____22148.aspx

Kan skivorna tas ner någorlunda hela är faran inte stor. Om man sätter igång att såga och borra i den, så dammar det, och då kan man inandas dammet.

Edgar

Marieberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 jun-07 kl 21:37 »
Om man sätter igång att såga och borra i den, så dammar det, och då kan man inandas dammet.

Vill tillägga: detsamma gäller naturligtvis vid utdragande av skruvar.

jag hörde efter den 11.e September talas om att det virvlade runt mängder med asbest i luften efter att de båda tornen ramlat ner. Vad som blir följden av detta lär vi veta mer om om sisådär 25 år...

sama

• Renovering av trähus
« Svar #7 skrivet: 03 jun-07 kl 08:32 »
Som vanligt när det gäller saker som är skadliga för luftvägarna så är det farligare för folk som röker. Så om du är rökare tycker jag att du bör överlåta jobbet till någon annan.

Snåla inte på skyddsutrustningen, köp ett ordenligt andningsskydd som är bekvämt att använda så att du verkligen har det på även när det blir svettigt jobb.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

A.Viking

« Svar #8 skrivet: 03 jun-07 kl 10:04 »
Hejsan , sunshinex!
Eternit innehåller asbest , vilket är cancerframkallande, och är därför klassat som miljöfarligt avfall!
Asbest  ska saneras av en behörig saneringsfirma och en sanering ska i regel anmälas till arbetsmiljöinspektionen . Det finns bestämmelser om vilka skyddsåtgärder som är nödvändiga, och vilka bestämmelser som finns för transport och deponi vid avfallsanläggning  Jag tycker att du ska ta kontakt med miljökontoret i din hemkommun för att ta reda på hur du ska gå vidare.
M.V.H. Viking :)

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 03 jun-07 kl 11:08 »
Väljer att inte lägga mig i eternitdebatten  ;), men vill säga att det kan krävas bygglov för fasadbyte. Om du ändå kontaktar kommunen i eternitfrågan, så passa på att höra om bygglovet oxå.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 04 jun-07 kl 21:24 »
Tillägg till asbesttugget:
Eterniten ska transporteras helt inpackad i plast till återvinningscentralen, och dessutom ska det vara märkt "Asbest" utanpå.
Jag skulle inte tro att det är olagligt att plocka ner eternitplattorna själv, s a s för eget privat bruk.

Men sen kommer ju frågan, måste man byta en eternitfasad?? Det gör ju ingen som helst skada där det sitter, inte vare sej hälso- eller miljöfarligt på något vis, annat än att man kan tycka att det är fult.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 05 jun-07 kl 10:30 »

Men sen kommer ju frågan, måste man byta en eternitfasad?? Det gör ju ingen som helst skada där det sitter, inte vare sej hälso- eller miljöfarligt på något vis, annat än att man kan tycka att det är fult.

Men, att man tycker det är fult är väl en anledning om något att plocka bort det. Oftast är det kanske fult för att huset inte var tänkt att vara inklätt med eternit från början? Däremot finns det ju hus som är ritade av arkitekt med eternit och som då dessutom är snygga. Vet inte om det är bara jag men, jag kan bli helt deppig av vad folk gör med sina fina hus. Lägger ner massor med pengar och byter både det ena och det andra och huset blir bara fulare och fulare.  :P Fram för att hus ska få se ut precis så som de är ämnade att göra! 8)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 05 jun-07 kl 19:55 »
Jag skulle inte tro att det är olagligt att plocka ner eternitplattorna själv, s a s för eget privat bruk.

Rätt. Som ägare till den aktuella fastigheten står det dig fritt att riva eternit hur fanken du vill. Du får emellertid inte be din granne om hjälp, utan fixar du det inte på egen hand är du skyldig att anlita en för uppdraget behörig firma (därmed inte sagt att firman agerar på annat sätt än du, men ändå...). Det är det besked som jag har fått från kommunen i alla fall.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 05 jun-07 kl 19:59 »
Rätt. Som ägare till den aktuella fastigheten står det dig fritt att riva eternit hur fanken du vill. Du får emellertid inte be din granne om hjälp, utan fixar du det inte på egen hand är du skyldig att anlita en för uppdraget behörig firma (därmed inte sagt att firman agerar på annat sätt än du, men ändå...). Det är det besked som jag har fått från kommunen i alla fall.

Stämmer exakt, förutom att du egentligen måste ta ner den i vått tillstånd utifall att det finns närliggande grannar som kan utsättas för dammpartiklar.

Men även för egen del juh...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 05 jun-07 kl 20:00 »
Faktum är att jag för många år sen "försökte" anmäla en granne med de premisserna men ingen behagade komma ut och se hur illa det var egentligen. De hade en "firma" som plockade ner dem genom att kasta ner dem torra i en stor container så det dammade över hela villakvarteret... >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

trillingen

« Svar #15 skrivet: 05 jun-07 kl 20:57 »
Vi skall förhoppningsvis köpa ett hus med eternitplattor.
Och vad jag förstår så riv bäst du vill.
Bara du gör det själv och som tidigare har skrivit, blött och så vidare.
Skyddsregler är till för arbetarna först och främst.
Dom som håller på med detta ofta.

Fast lättast är ju att sätta en fasad på eterniten.
Det skall vi göra.
Riskerna blir mer eller mindre obefintliga.
Huset ser bättre ut med vanligt trä.
Och det blir lite bättre isolerat.
Det är inte lika besvärligt heller.
Dessutom, så länge som eterniten sitter där den ska så gör den ingen skada OCH när man väl har tagit ner eterniten så skall det ändå brädfodras (stavning?) så du spar tid och pengar genom att bara sätta trät direkt på.

Så har jag förstått det i alla fall! ::)
"Dag för dag gick, inte visste jag att det var livet"

manna

• -
« Svar #16 skrivet: 05 jun-07 kl 21:17 »
Fast lättast är ju att sätta en fasad på eterniten.
Det skall vi göra.
Riskerna blir mer eller mindre obefintliga.
Huset ser bättre ut med vanligt trä.
Och det blir lite bättre isolerat.
Det är inte lika besvärligt heller.
Dessutom, så länge som eterniten sitter där den ska så gör den ingen skada OCH när man väl har tagit ner eterniten så skall det ändå brädfodras (stavning?) så du spar tid och pengar genom att bara sätta trät direkt på.

Fast det ser knas ut när fönsterna inte sitter i liv med ytterväggen och det ser knas ut när takutsprånget minskas. Och du har ingen aning om hur väggen ser ut under eterniten. Den kan vara skadad på något vis eftersom någon någongång valde att sätta eternit över hela härligheten.

Ja, så tänker jag...

trillingen

« Svar #17 skrivet: 05 jun-07 kl 21:21 »
 :P haha det har jag inte ens tänkt på!!
Fnittrar lite, det går ju att lösa på något sätt.
Men tack för att du påpekade det, annars hade jag suttit där och då och funderat på det.
Så nu kan jag göra det i förväg!!  8)
Tack!!!

manna

• -
« Svar #18 skrivet: 05 jun-07 kl 21:46 »
Fnittrar lite, det går ju att lösa på något sätt.

Ja, man kan ta ner eterniten och den gamla träfasaden, kolla statusen på husets stomme, eventuellt få sig några tjusiga överraskningar till livs och sedan sätta på nya klädselbrädor.  ;) ;D

Lycka till med husköp och -fix!

trillingen

« Svar #19 skrivet: 05 jun-07 kl 21:57 »
hihihi man tackar!
Som tur är så skall inte jag göra detta utan jag lämmnar proffsjobbet åt proffsen.
Min styvfar har erfarenhet, så han skall få göra det eller åtminstonde leda jobbet.
Jag kanske lägger ut en tråd om hur det gick i framtiden!

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser