Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindsnurra till datorn  (läst 8031 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Vindsnurra till datorn
« skrivet: 01 jun-07 kl 16:02 »
Nu ger jag mig ut på väldigt djupt vatten. Lika bra att tala om med en gång att jag inte kan ett skvatt. Siffror och bokstavs kombinationer får min hjärna att slå bakut och det är därför jag dragit mig för att ge mig in i detta ämne.

Jag har en bärbar dator…

LG - K1 Express
Model : K1-23MXV

- Intel® Celeron® M 380 (1.60GHz)
- 512MB DDR II
- Intel® GMA 900
- 80GB PATA (4200RPM)
(detta har jag kopierat från LGs hemsida – vet inte vad det betyder men tar med det ifall det hjälper till att få hela bilden)

... som jag skulle vilja kunna använda med en lite (?) vindsnurra, Air wind 403-X från, Lego Elektronik AB.

Funkar det att driva min dator med en sådan?
Den finns i 24 V och 12 V – vad är lämpligast?
Lämpligt (=billigt) batteri för att lagra elen?

Funderar på Telia Trådlöst bredband. (Kvällar kl 19-07 och helger, för 89 kr i månaden.) Jag behöver inte ha el hela tiden utan bara ibland för att ha kontakt med yttervärlden, om/när det blåser… på kvällar, nätter och helger…

Eftersom min kunskapsnivå är: el = två hål i väggen, är jag mycket tacksam för svar med så enkla förklaringar som möjligt.  :-[

« Senast ändrad: 01 jun-07 kl 16:09 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Tapio

• Västergötland
Re:Vindsnurra till datorn
« Svar #1 skrivet: 01 jun-07 kl 16:39 »
Halaj!

Mycket info har du tagit med, men du har missat det viktiga:
Kolla vad det står på transformatorn. Alltså klumpen som sitter mitt på din strömkabel.

Där står någonting i stil med AC in 230 V, xx A. Och DC out xx V, xx A.

Det är DC-spänningen som är viktig.
Alltså den likspänning som din laptop matas med.
Det är lättare att dra ner en hög spänning än att höja en låg spänning.
Ex.: om det står att din dator drivs med 18 V så räcker ju inte en 12 V vindsnurra.
Däremot kan du sänka spänningen från en 24 V till 18 V.

Hoppas det klarnade lite.

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 jun-07 kl 16:54 »
Jag skulle använda vindsnurran till att ladda ett 12V batteri, konvertera utspänningen från batteriet till 220V växelström med en sån här och sedan koppla in datorns ordinarie laddare.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-07 kl 17:04 »
Alltså klumpen som sitter mitt på din strömkabel.

Hoppas det klarnade lite.

//T

Det är på helt rätt nivå.  ;D

I den ena klumpen står det:
Input: 230 V ~ 50 Hz 140mA
Output: 12 V ~1 A

I den andra klumpen står det:
Input: 100-240 V ~1,5 A 50-60 Hz
Output: 19 V --- 3,42 A
*+ konstiga cirklar och punkter* 65 W MAX        LPS

Kan det vara den andra klumpen som gäller?  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 01 jun-07 kl 17:12 »
Jag skulle använda vindsnurran till att ladda ett 12V batteri, konvertera utspänningen från batteriet till 220V växelström med en sån här och sedan koppla in datorns ordinarie laddare.

Alltså snurran kopplas förstås (?) till batteriet som ändrar utspänningen till 220V för att kunna använda datorn?  :-[

Åter nr 1/13

Hasse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 jun-07 kl 17:18 »
Tuvis, hur många timmar om dagen ska du använda datorn? Räknar du med att driva andra saker också? Är du helt utan el, eller har du två hål i väggen? Hur mycket blåser det där du bor?
« Senast ändrad: 01 jun-07 kl 17:19 av Hasse »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 01 jun-07 kl 17:25 »
Tuvis, hur många timmar om dagen ska du använda datorn? Räknar du med att driva andra saker också? Är du helt utan el, eller har du två hål i väggen? Hur mycket blåser det där du bor?

Just nu har jag två hål i väggen men till den blivande timmerstugan blir det ingen el, förutom vindsnurran då. Inget annat behöver drivas med el. Några timmar varje dag vore kul men det är inte nödvändigt det heller. Jag får anpassa mig till vinden.  :)

Vindstyrkan vet jag inte för platsen är inte utsedd än, där stugan ska stå.

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 jun-07 kl 20:17 »
... och för att ytterligare röra till det : Här är ett alternativ till .

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=6450.htm

Den klarar att transformera spänningen från 12 volt upp till 24 volt . Med den slipper du att transformera 12v likström till 220v växelström och tillbaka genom datorns "klump" som växlar ner till datorns likström igen.(Vilket ger stora värmeförluster) utan du kopplar in den häringa mackapären direkt in till datorn utan att gå genom "Klumpen"

Jag kollade på ditt vindkraftverk. Den klarar att ladda 50 w på 6,6 m/s vind. Det är i underkant om du planerar att sitta några timmar varje dag med lappisen. Risken är att du laddar ur batteriet då och då. Detta innebär en drastisk  förkortad livstid.för batteriet Om du däremot nyttjar batteriet under helgen , ska det gå. batteriet laddar på vardagarna genom vindaggregatet.
Angående batteri : Ett "Fritidsbatteri" är ett gott val. Startbatterier till bilar helst inte, de är  avsedda att kortvarigt leverera stora strömmar, och är känsliga för cykliska konstant i/ur laddningar.

De bästa batterierna är de som är avsedda för exempelvis Solceller (Vindkraftverk) med då hoppar priset upp till 2000:- per batteri. Ett fritidsbatteri går att köpa för 700 - 800. För kvalitet och lång livslängd = Varta eller Tudor

Om du planera att använda datorn varje dag behöver du fler batterier som du paralellkopplar. Du har inte tänkt på att komplettera med en solcellspanel ?

Har själv planerad med en batteribank på minst 4 st till vagnen som ska laddas av både sol och vind, för att ha kapacitet att klara mulna och vindstilla dagar. Detta ska gå , fast man får snåla med LED-belysning.
« Senast ändrad: 01 jun-07 kl 20:42 av Lucky Luke De Brina »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 01 jun-07 kl 20:40 »
... och för att ytterligare röra till det : Här är ett alternativ till .

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=6450.htm

Den klarar att transformera spänningen från 12 volt upp till 24 volt. Med den slipper du att transformera 12v till 220v (Vilket ger förluster) utan du kopplar in den häringa mackapären direkt in till datorn utan att gå genom "Klumpen"

Jag kollade på ditt vindkraftverk. Den klarar att ladda 50 w på 6,6 m/s vind. Det är i underkant om du planerar att sitta några timmar varje dag med lappisen. Risken är att du laddar ur batteriet då och då. Detta innebär en drastisk  förkortad livstid.för batteriet Om du däremot nyttjar batteriet under helgen , ska det gå. batteriet laddar på vardagarna genom vindaggregatet.
Angående batteri : Ett "Fritidsbatteri" är ett gott val. Startbatterier till bilar helst inte, de är  avsedda att kortvarigt leverera stora strömmar, och är känsliga för cykliska konstant i/ur laddningar.

De bästa batterierna är de som är avsedda för exempelvis Solceller (Vindkraftverk) med då hoppar priset upp till 2000:- per batteri. Ett fritidsbatteri går att köpa för 700 - 800.

Om du planera att använda datorn varje dag behöver du fler batterier som du paralellkopplar. Du har inte tänkt på att komplettera med en solcellspanel ?

Har själv planerad med en batteribank på minst 4 st till vagnen som ska laddas av både sol och vind, för att ha kapacitet att klara mulna och vindstilla dagar. Detta ska gå , fast man får snåla med LED-belysning.

Vet inte om jag kan formulera frågan riktigt men hur stor skillnad är det på fritidsbatteriet och ett batteri för Solceller (Vindkraftverk) för att driva datorn? Blir skillnaden stor kanske det är värt de 2000 kr.

Paralellkoppla ihop batterier ökar väl då mängden jag har att använda (?).

Solcellspaneler är väl dyra? Vindsnurran känns som om den fungerar under fler vädertyper. Tänker jag fel?

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 jun-07 kl 21:09 »
Vet inte om jag kan formulera frågan riktigt men hur stor skillnad är det på fritidsbatteriet och ett batteri för Solceller (Vindkraftverk) för att driva datorn? Blir skillnaden stor kanske det är värt de 2000 kr.

Paralellkoppla ihop batterier ökar väl då mängden jag har att använda (?).

Solcellspaneler är väl dyra? Vindsnurran känns som om den fungerar under fler vädertyper. Tänker jag fel?

Det är ingen skillnad i kapaciteten mellan ett fritidsbatteri och solcellsbatteri. Det som skiljer är att batterier speciellt för solceller är anpassade för att ständigt laddas med låg laddning, samt att den tål urladdningar mycket bättre . Skillnaden blir en mycket längre livslängd , kanske uppemot 8-10 år innan batteriet är slut. Det är dock dyrare teknik.

Med flera batterier parallelkopplad får du större kapacitet att tillgå när det blåser på och laddar. Ett enda batteri går inte ladda mer än fullt, det finns en brytare som ser till att inte överladda batteriet, och då går du miste om gratis energi som du inte kan lagra, när det blåser och tar i.
För samma summa som för vindkraftverket får du en 75 -100 w. solcellspanel.
Men bor du i ett blåshål (nära västkusten eller har fri landyta) då är nästan vindkraft att föredra först och främst. Mycket sämre reslutat kan du vänta dig nära stora skogar eller andra fysiska hinder i landskapet.

Hoppas att vi rycker närmare , annars är det bara att fråga på !  :D
« Senast ändrad: 01 jun-07 kl 21:15 av Lucky Luke De Brina »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 01 jun-07 kl 21:48 »
Det är ingen skillnad i kapaciteten mellan ett fritidsbatteri och solcellsbatteri. Det som skiljer är att batterier speciellt för solceller är anpassade för att ständigt laddas med låg laddning, samt att den tål urladdningar mycket bättre . Skillnaden blir en mycket längre livslängd , kanske uppemot 8-10 år innan batteriet är slut. Det är dock dyrare teknik.

Ok, då är jag med på skillnaden mellan dom.

Med flera batterier parallelkopplad får du större kapacitet att tillgå när det blåser på och laddar. Ett enda batteri går inte ladda mer än fullt, det finns en brytare som ser till att inte överladda batteriet, och då går du miste om gratis energi som du inte kan lagra, när det blåser och tar i.
För samma summa som för vindkraftverket får du en 75 -100 w. solcellspanel.
Men bor du i ett blåshål (nära västkusten eller har fri landyta) då är nästan vindkraft att föredra först och främst. Mycket sämre reslutat kan du vänta dig nära stora skogar eller andra fysiska hinder i landskapet.

Nu är jag med på detta med paralellkopplingen. Bra att kunna passa på att ladda fler batterier när det ändå blåser.

Nu bor jag i ett riktigt blåshål, 1 km från Vänern, men stugan hamnar inte här så det kan hända att jag måste komplettera med en solcellspanel, för att gadera mig.

Hoppas att vi rycker närmare , annars är det bara att fråga på !  :D

Jo då, har fått ett rejält ryck framåt idag. Men jag lär återkomma när jag ordnat in allt i huvudet.

Tack alla ni som hittills svarat på mina frågor.  :)

Nu sitter säker min gamla fysik lärare och hånskrattar. Jag satt och drömde om timmerstugor, skogar och fjäll på lektionerna. Fysikkunskaper kommer jag aldrig ha nytta av… tänkte jag.   ::)

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jun-07 kl 23:19 »
... och eftersom du har även batteri i din laptop så har du ju minst 2,5 till 3 timmar reservkraft, om dina batterier råkar vara farligt nära gränsen till urladdning.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 01 jun-07 kl 23:38 »
Ja det har du rätt i. Den reserven kan rädda situationen om jag behöver el och batteriet/batterierna är på väg att urladdas.

På något sätt känns det ändå bra att jag inte måste ha tillgång till elen jämt och ständigt. Finns det tillräcklig laddning då surfar jag, annars sitter jag vid elden och filosoferar.  :)

Åter nr 1/13

karolinali

« Svar #13 skrivet: 02 jun-07 kl 06:43 »
Angående burkar på sladdarna:
Man bör nog akta sig lite grand med billiga växelriktare och sladdburkar, då burkar lätt går sönder om man inte har en dyr sinus-växelriktare. Ska man köra batteri rekommenderar jag en burk av det här slaget, som går på DC in.
Om det inte går att läsa det finstilta så står det 9-32VDC in, vilket gör att den här klarar både 12V och 24V. (VDC betyder Volt Likström). De är ganska lätta att få tag på för 12V, mer sällsynta för 24V. Just den här är på 120Watt, men du behöver bara en 60Watts med din dator.

Ska man bara ha en begränsad anläggning så är 12V enklare, för det är ofta svårt att få tag på grejer för 24V. Men behöver man långa kablar, så ger det en mycket stark fördel för 24V.

Man får planera lite, vad man ska placera vindsnurran, var man ska placera batterierna och var man ska använda det hela och sedan mäta hur långa kablar som behövs. Sedan går man in i någon tabell, eller web-site, för att räkna ut effektförlusten i kabeln och ser om man får en vettig kabeldimension. (dvs. billig och hanterbar). Får man inte det, blir man tvungen att gå upp till 24V, som kräver bara fjärdedelen så många "kvadrat" i kabeln för samma förlust.

karolinali

« Svar #14 skrivet: 02 jun-07 kl 07:44 »
Läste just en artikel på ämnet: http://www.odelco.se/katalogsidor/osk12-13.pdf
Tyvärr får man ta det hela med en nypa salt, då personen som skrivit artikeln vill sälja sin produkt och försöker ta till "teknisk bevisföring" för att göra det. Jag ifrågasätter starkt tabellen i hans artikel. Han vill genom den bevisa att en växelriktare som ger modifierad sinusvåg gör att datorn drar mer ström. Det går den inte, det är snarare han som inte har mätt strömmen korrekt.

Att jag sa att man kan behöva ett sinus-aggregat för en dator är inte för att datorn behöver det, utan för att vissa "burkar" är marginellt designade på billigaste sätt och det kan göra att de lättare går sönder om man inte har riktig sinus. Fast det kan också fungera jättebra. Jag har haft sönder en "burk" genom att koppla den till ett vanligt vägguttag där det var glapp, så inte ens det är en garanti. Det är nog tyvärr en hel del "tur" med i det hela.

Själv går min dator (just nu) på burken på den tidigare bilden och bredbandsmodemet går på följande burk:

Båda går dygnet runt utan problem.

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 02 jun-07 kl 08:11 »
Jag ifrågasätter starkt tabellen i hans artikel. Han vill genom den bevisa att en växelriktare som ger modifierad sinusvåg gör att datorn drar mer ström. Det går den inte, det är snarare han som inte har mätt strömmen korrekt.

Japp, han mäter troligtvis sinusformade strömmen true RMS men fyrkantsvågen blir delvis peakvärde, pga att den är modifierad. Arean under hans kurvor = energin, är däremot lika. Han har förmodligen mätt med en vanlig multimeter som helt riktigt enligt gängse standard mäter sinusformat true RMS men fyrkantsvåg blir peakvärde. Därmot är hans resonemang om distorsion och övertoner riktigt. Även s.k. energisparlampor för 230V åstadkommer liknande distorsion. Så passa er om ni kör sådana med ett svagt elnät = inte inkopplat "två hål i väggen". Då finns inte den tröghet och stabilitet i systemet som ett stort nät ger.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

karolinali

« Svar #16 skrivet: 02 jun-07 kl 09:49 »
Därmot är hans resonemang om distorsion och övertoner riktigt. Även s.k. energisparlampor för 230V åstadkommer liknande distorsion. Så passa er om ni kör sådana med ett svagt elnät = inte inkopplat "två hål i väggen". Då finns inte den tröghet och stabilitet i systemet som ett stort nät ger.
Både ja och nej.  Om vi nu bortser från transformatorkopplade burkar, för de används bara för små apparater och de är dessutom synnerligen robusta utan siktar in oss på switchade, så finner vi att det första alla switchade burkar gör är att likrikta växelspänningen och filtrerar dem i en kondensator. Detta gör att de drar ström endast i topparna av växelspänningen och det i sig skapar distorsion på den inkommande växelspänningen. Hade han visat fotografier på vilken ström en dator drar, skulle han blivit förvånad, för det är inte alls sinusformat, utan liknar kanske bara spikar. Den switchade omvandlaren i sig drar ström endast intermittent och urladdar samma kondensator på samma sätt. Exakt hur beror på den tekniska konstruktionen. Däremot skapar den mycket högfrekventa pulser, som måste filtreras bort i ingångsfiltret. Vissa burkar har speciella kompensationskretsar för detta, som gör att de drar ström i ett lugnare tempo, medans andra billigare inte gör det. Det är där jag menar att hans resonemang är oriktigt. Nätaggregaten är inte generellt känsliga för högfreventa störningar av den modifierade sinusen.

Om det sedan en dator-"burk" fungerar ihop med en viss växelriktare eller inte är en annan sak. I princip kan man inte annat än att prova. Det kan hända att sinus-växelriktare generellt sett fungerar bättre med ett större antal datorer. Är allt dyra grejer, så ökar kanske chansen att det fungerar. Men det kan hända att det går sönder ändå, så står man där som ett frågetecken och undrar om man gjort något fel.

Ett tag körde jag min dator på en jättebillig växelriktare från biltema. Den lät lite konstigt, men den tuffade på utan problem. Det gick bra även med en helt vanlig "desktop" dator. Sedan körde jag väldigt länge på samma växelriktare + laptop-sladd-burk utan problem.

Generellt sätt skulle jag alltid rekommendera att byta ut "burkarna" mot sådana jag visade bilder på och skippa växelriktaren. Det fungerar nästan alltid bättre.

(Dock inte alltid. Jag har ett ADSL-modem som vill ha 15VAC in. Det var helt totalt omöjligt att få den att fungera tillförlitligt på DC så till slut var det enklaste att skaffa ett annat modem. Den som jag har nu fungerar perfekt)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 jun-07 kl 09:59 »
Generellt sätt skulle jag alltid rekommendera att byta ut "burkarna" mot sådana jag visade bilder på och skippa växelriktaren. Det fungerar nästan alltid bättre.

Nackdelen med det arrangemanget är att om man gör fel och grillar datorn så gäller ingen garanti. Med växelriktare och originalladdaren grillar man möjligen laddaren, men den kostar en tiondel av vad datorn gör.

Edit: dessutom, och kanske framför allt, är den betydligt enklare att byta.
« Senast ändrad: 02 jun-07 kl 10:02 av Ulric Eriksson »

Tapio

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 02 jun-07 kl 12:18 »
I den ena klumpen står det:
Input: 230 V ~ 50 Hz 140mA
Output: 12 V ~1 A

I den andra klumpen står det:
Input: 100-240 V ~1,5 A 50-60 Hz
Output: 19 V --- 3,42 A
*+ konstiga cirklar och punkter* 65 W MAX        LPS

Halaj!

Grabbar, ni läser inte det finstilta noga nog.
Frågan är inte om prinsen skall ha en inverter eller inte.
Han måste ha en. Den första klumpen är bara en transformator. Ingen likriktare.
Det betyder att den grunka som sitter nedströms skall ha växelspänning in.
Visst, det måste sitta en likriktare nånstans inne i grunkan som går att bypassa, men jag tror att den operationen ligger lite utanför prinsens kompetens.

//T

SvenS

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 jun-07 kl 22:01 »
Nu är nog förvirringen ganska närstående .

Till prinsen : sign. Karolinali visar en bild av en adapter som har samma funktion som mitt förslag, fast med lite andra spec och utseende ( Kan ju vara en fördel att läsa tråden från början Karolinali, eftersom den här tråden är avsett att upplysa en novis, och det kan vara lite förvirrande att köra ett dublettförslag som ser ut att vara något helt annat för trådskaparen )

Tapio : Varför behöver prinsen en inverter ?  Grejen är ju att datorn ska drivas av ett 12 volts fritidsbatteri som vindaggregatet laddar.  :P

Lite tekniktugg för dig prinsen :

Inverter  = Omvandlar likström till växelström
Likriktare = Omvandlar Växelström till likström
Transformator = Omvandlar växelspänningar (Ex. 220V - 20Volt) fungerar inte på likström

Växelriktare = Ett annat ord för inverter

« Senast ändrad: 02 jun-07 kl 22:19 av Lucky Luke De Brina »

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser