Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solpaneler - kostnad + hur många KWh?  (läst 11928 gånger)

louise

• Gäst
solpaneler - kostnad + hur många KWh?
« skrivet: 01 jun-07 kl 12:06 »
Vill gärna ha solpaneler, men fattar inte alls hur många kWh man kan få ut. Och vad kostar investeringen? Hade ju varit bra om man kunde köpa lite då och då när man får pengar över. Och var köper jag sånt här, tips på grossist, affär?

Tänkte skicka elen till elbolaget som sedan drar av lika många kWh på räkningen som jag har skickat till dem. Nån med erfarenhet av det?
« Senast ändrad: 01 jun-07 kl 12:11 av Lollo »

Vitis

• Skåne
Re:solpaneler - kostnad + hur många KWh?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-07 kl 12:24 »
Det finnsen firma som heter Legoelektronik som har lite av varje för småskalig elproduktion.

Tyvärr blir det fruktansvärt dyra kWh'ar.

Tror inte heller elbolaget är intresserade att betala speciellt mycket för elen om dom ens skulle vilja köpa i såna småportioner, större delen av elpriset är ju skatt. Enl. vattenfalls hemsida kostar en kWh ca 25 öre just nu (skatten borträknad).

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #2 skrivet: 01 jun-07 kl 12:29 »
Solpaneler är ohyggligt dyrt. Lego Elektronik har ett grid-connected system på 500W för 46000:-, som du kopplar in i vägguttaget. Strömmen minskar din egen elräkning.

Man kan dock köpa samma inverter och successivt bygga ett system istället, från en annan leverantör. Lego Elektronik säljer inte invertern separat. Hittade ett annat bolag som sålde samma gridtie-inverter för säg 10 000:-, eller en mindre som klarar en panel styck för typ 2000-3000:-. Tillkommer paneler förstås.

500W solpaneler ger väl högst 10% i effekt utslaget över året (solen lyser inte jämt, 500W är mitt på sommaren i full sol klockan 1300 på dagen, typ), ens i perfekt läge, dvs 50W i snitt, dvs 1.2 kWh om dagen, eller ca 1:20 i sänkt elräkning per dag, eller 500:- om året. Utan ränta och inflation så tar det alltså 90 år att få tillbaka den investeringen. Livslängd förväntas vara 25-30 år...

Sälja eventuellt överskott kostar normalt en avgift på 3000-5000:- om året, så det kan du nog glömma.

Sett till vad ett grid-connected solcellssystem kostar, så får du mer el för pengarna de närmsta 40 åren om du köper ett dieselaggregat för 10 000:- och diesel för resten av pengarna.

Skall solceller vara lönsamma måste de vara subventionerade som i Tyskland eller Spanien, eller kräva elpriser som är 200-300% högre än idag efter skatt.

Har man en jordbruksfastighet och monterar solcellerna på ladan kanske man kan få igenom dem som investering i byggnader, och därmed få tillbaka momsen och kunna kvitta avskrivningskostnaderna mot övriga intäkter, men det kan jag inte säga om Skatteverket skulle godkänna. Mycket pengar för en chansning skattemässigt.

Sedan har jag alltid undrat om åska och grid-connected solcellsanläggningar. Räcker väl med lite muller i fjärran så är det väl bara att slänga 46000:- av renrumstillverkade kiselkretsar. Solceller är i princip enorma mikrochip.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

sivan48

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 01 jun-07 kl 13:20 »
Tja,visst är det bra om man har pengar och vill gynna det nuvarande systemet,om ändock bara de som satsar på utvecklingen av andra energikällor...
Jag har inget behov av att tjäna pengar på att sälja el,men om man vill det är det ju ok..
Själv tänkte jag (snål som jag är)försöka att bygga några-gratis-varianter,dels som jag hittat här, på forumet,dels på nätet...

http://dervaesinstitute.org/photogallery/Solar/Solar%20Shower/slides/solarshower-2.html

http://www.kommun.vilhelmina.com/energirad/luftsol.pdf

lär nog komma fler tips,men för närvarande är det dessa jag vill testa...
Lycka till Lollo,vilken väg du än väljer...
« Senast ändrad: 01 jun-07 kl 13:26 av sivan48 »

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 jun-07 kl 13:35 »
när man skickar el till elbolag är de skydliga att betala lika mycket som de själva tar betalt. Men om de är skyldiga att köpa är kanske inte lika troligt..

Men oj, en så dyr årsavgift.

Men solcell och solpanel, är det samma sak? Det brukar ju bli ihopblandat de som gör el och de som värmer vatten.

Kanske jag ska göra ett försök med vinkraft istället? Mitt hus ligger rätt högt fast det är ju lite skog runt om. Har en flaggstång som jag mest tycker står och är meningslös, kan man göra vindkraftverk av den? Samma frågor igen då. Hur mång kWh kan man få ut och vad kostar investeringen? På länken som larso skickade har den vindsnurra som de säger ger 400 kWh i månaden, det är ju ungefär det jag gör av med. hade varit perfa!

Intressant det där att dra av på lantbruket, det är väl bara att ringa och fråga om det är ett rimligt avdrag.
« Senast ändrad: 01 jun-07 kl 13:47 av Lollo »

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 jun-07 kl 14:43 »
när man skickar el till elbolag är de skydliga att betala lika mycket som de själva tar betalt. Men om de är skyldiga att köpa är kanske inte lika troligt..

.....

Ok, det var ju bra, det visste jag inte, men större delen av elräkningen är ju energiskatt och moms och nätavgift och allt vad det heter och det måste du ju (väl ?) betala om du köper tillbaks elen.

En sån som gör varmvatten kallas 'solfångare', en 'solcell' gör el.

Naturligtvis ska du ha en vindsnurra i flaggstången ... om inte annat för att roa grannarna.  ;)

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 jun-07 kl 15:28 »
Jo, men jag tar ju moms när jag säljer, så det blir väl plus minus noll någorlunda.

Är du allvarlig med flaggstången? Tyckte det verkade ge gott om el med vindkraft. Vad kostar en sån anläggning?

Men reta grannar vet jag inte om jag vågar..

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 jun-07 kl 15:57 »
Jo, men jag tar ju moms när jag säljer, så det blir väl plus minus noll någorlunda.

Är du allvarlig med flaggstången? Tyckte det verkade ge gott om el med vindkraft. Vad kostar en sån anläggning?

Men reta grannar vet jag inte om jag vågar..

Flaggstången var ett skämt, den är för klen för en större snurra men annars är nog vind ett bättre alternativ än sol.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 jun-07 kl 17:43 »
Tur du sa det:) Man kanske ska prova en sån som man kan sätta på husgaveln? På ladan tänkte jag. Tips på tillverkare, inköpsställen och priser?

ollebolle

« Svar #9 skrivet: 01 jun-07 kl 21:13 »
Inte lätt att få ekonomi om man inte bor på solen eller i ett blåshål.

Vi tänkte köpa solcellspanel idag till båten.

En på 33 W kostade 2990 kr. Den ger bara 10 Ah per dag eller 0,120 kWh. Detta under juli som är bästa månad. Vintern nästan inget.

Det motsvarar ungefär 2 cl fotogen, bensin eller diesel. Så på 30 soldagar får man ihop knappt en liter fotogen energi. Panelen håller kanske i 20 år=12 liter fotogen.

250 kr/liter.

Nu gäller det på en båt som används under en månad och blir betydligt bätre på landbacken.

Vi köpte en förstaförbandspaket istället.

leinad

« Svar #10 skrivet: 01 jun-07 kl 22:16 »
http://www.hannevind.se/  Vindsnurror....

Fast jag tror personligen det är lönsammare med solfångare och acktank!

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 01 jun-07 kl 22:25 »
Jag använder ved till värme och varmvatten så min elräkning skulle bli den samma med det:) Därför har den lösningen inte intresserat mig.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #12 skrivet: 07 jun-07 kl 14:34 »
Inte lätt att få ekonomi om man inte bor på solen eller i ett blåshål.

Vi tänkte köpa solcellspanel idag till båten.

En på 33 W kostade 2990 kr. Den ger bara 10 Ah per dag eller 0,120 kWh. Detta under juli som är bästa månad. Vintern nästan inget.

Det motsvarar ungefär 2 cl fotogen, bensin eller diesel. Så på 30 soldagar får man ihop knappt en liter fotogen energi. Panelen håller kanske i 20 år=12 liter fotogen.

250 kr/liter.

Nu gäller det på en båt som används under en månad och blir betydligt bätre på landbacken.

Vi köpte en förstaförbandspaket istället.

:)

Vilket klokt resonemang. Man ska inte bara falla för tex solceller bara för att den el man skapar är gratis, det är en investeringskostnad också. Fast i det här fallet är det inte ens en inverstring, bara en stor förlust. Det blir dyra wattimmar.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #13 skrivet: 11 jun-07 kl 13:25 »
Hej Solfångarna!

Tyvärr så är det fortfarande så att det inte är någon ekonomi i att investera i solceller och sedan säljer el till kraftbolagen!
Bortsett från att det i Sverige fortfarande inte har kommit igång ordentligt med småskalighet av produktion.
Ett ex: investera i en anläggning från "Lego Elektronik" för 48500 kr, och du kan koppla in dig efter din mätare för att få 600 Watt/timme med full sol, dvs i dagens läge 0,6 kW ca 60 öre/timme om du själv har förbrukning just då!
Tyvärr, inte privatekonomiskt försvarbart det hela!!

Däremot, sitter man på en plats helt utan nätförbindelse, så är det ett alternativ, men räknar med ca 5 kr/kW. Detta enligt ett flertal gjorda beräkningar.

Själv har jag just fått igång en anläggning i mitt torp med 470 Watt på taket och 330 Ah batterikapacitet. Pris för anläggningen ca 28000 kr komplett.
Max avläst ström: 22 A vid full sol middagstid.
Bortsett från att själva kabeldragningen skulle ha kostat ca 80-90000 kr, så är jag helt enkelt fortfarande oberoende och får inga återkommande räkningar på ett bra tag och kan antagligen tänder ett ljus mitt i skogen när halva Sverige är utan elförsörjning kommande stormperiod.

Kap Horn

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #14 skrivet: 25 jun-07 kl 09:00 »
Hej igen!

Nu har  anläggningen varit i gång ett par veckor, har haft en förbrukning på 2 hela kW!!
Vilket ger ett kilowattpris på 15000 kr! ;D
Men det sjunker snabbt, räknar med att vid slutet av nästa vecka redan vara nere i 7500 kr/kW.
Så det så!

Strålande tider

Kap Horn

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #15 skrivet: 27 jun-07 kl 13:24 »
Ett ex: investera i en anläggning från "Lego Elektronik" för 48500 kr, och du kan koppla in dig efter din mätare för att få 600 Watt/timme med full sol, dvs i dagens läge 0,6 kW ca 60 öre/timme om du själv har förbrukning just då!
Tyvärr, inte privatekonomiskt försvarbart det hela!!

Jaså, har de höjt priset igen? När Lego Elektronik förra året lanserade sitt grid-connectedsystem förra året var priset 42000:-, i våras var det 46000:- och nu är det 48500:-

Verkar inte direkt som att den ökade produktionen av solceller i världen sänker priserna, tvärtom. Solceller görs av högkvalitativt kisel (=bristvara), plast (=olja, allt högre pris), silver (allt högre pris) och koppar (allt högre pris).

Som sagt, någon ekonomi i solel kan man inte få, annat än vid avsevärt högre elpris och statliga subventioner som i t ex Tyskland.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Svenson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 aug-07 kl 18:09 »
Jag kopte en polykristall solcellpanel, 70 watt, for 3500 SKr  inkl frakt. Kopte den av Koekraf i Tyskland. Det racker till dator, telefon och laslampa men man far snala pa vintern. Finns det nogon som har hittat billigare celler?

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #17 skrivet: 07 aug-07 kl 09:05 »
Kanske O/T men hur mycket skulle 8 m2 solceller kosta? bara som en liten jämförelse med min 8 m2 solfångare. Verkningsgraden per ytenhet börjar ju närma sej solfångarnas. Men hur blir det med kostnaden vad det gäller effekt / insatt krona? Någon som vet eller kan räkna ut det?

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Lyngan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 09 sep-07 kl 12:40 »
Har planer på att bygga en ny industrifastighet och funderar på om det är värt att använda något miljövänligt alternativ som solfångare/solceller/vindkraft etc.

Har för tillfället behov för uppvärmning av fastigheten och varmvattnet. Osäker om man ska ha el-element eller golvvärme till uppvärmning. Själva ytan på lokalen kommer att hamna på 140kvm. X antal lampor, Två datorer och eventuellt ett kylskåp jag funderar på att ha i lokalen.

Om man nu rent teoretiskt ska driva allt från kylskåp, datorer till själva uppvärmningen hur mycket behövs för att göra detta möjligt och vad hamnar en sådan prislapp i jämförelse till det lokala elnätet eller liknade alternativ? Är helt novis. Rent geografiskt befinner jag mig i södra Sverige. Skulle uppskatta diverse idéer och tankar kring ämnet.

Hasse

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 sep-07 kl 00:09 »
Lyngan, att göra el med solcellspaneler eller eget vindkraftverk är jättedyrt. Räkna med 5-10 kr/kWh. Det bästa du kan göra för att få miljövänlig el är att köpa vind-el från din leverantör och sedan få hem den till dina två hål i väggen.

Att använda el för lokaluppvärmning borde vara förbjudet. Billigaste värmen och varmvattnet får du med vedpanna och ackumulatortank. Du kan använda solfångare för varmvattnet på sommaren, det blir dyrare än ved men bekvämare. Om det blir för jobbigt med ved kan du använda pellets. Det blir dyrare i drift men du behöver ingen ack-tank och ingen solfångare, mindre investering alltså.

Golvvärme är skönt, men besvärligt om du ska skruva fast maskiner i golvet. Det är också otrevligt om du får in bilar med snö på vintern, det kan bli väldigt fuktigt i lokalen när vattnet avdunstar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare (1 dolda)
eliesandberg, Lynga

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser