I år ser det rätt så bra ut för mina växter efter en snöfattig, men inte superkall, vinter. En knepig vår med all snö borta i redan början på april och knoppar på träd och buskar började svälla. Sedan blev det mer normal temp, allt stannade av och nu har det kommit så långt som det brukar i slutet av maj.
Just nu ser allt ut att ha klarat sig förutom en doftrips som inte vaknat (ännu?).
Två av päronträden har några blomknoppar så om jag har tur blir det frukt i år. Även päronet 'Lada' som jag ympat på häckoxbär har en blomklase. Ett päron jag ympade på bärhäggmispel 2021 är inne på sitt fjärde år men inga blomknoppar än så länge. Äpplen och Shipova ser också ut att må bra.
Plommon, krikon, körsbärsplommon, luddkörsbär och buskkörsbär har klarat vintern bra. Till och med ett gäng kärnsådder av körsbärsplommon från FK Cecilia E som jag tog med från Stockholm har klarat sin andra vinter men dom är väldigt små så kanske de fick skydd av den lilla snö som var?
Gula, orange och svarta spärrkrusbär, Jostabär, röda och gröna krusbär, röda, vita, rosa, svarta, gröna och bruna vinbär plus gula, orange, vinröda och svarta doftrips och en gullrips är på gång med blomknoppar.
Amerikanskt olvon, sötrönnar, aronia, koreanska silverbuskar, havtorn, bärhäggmispel, blåbärstry, minikiwi, fjärilsranka, liten rosenkvitten och vindruvor har alla knoppar. Eventuellt har en vindruva (av nio sorter) gett upp.
I år testar jag Sandkörsbär och Mahonia (som kanske inte är så goda) och lite nya sorter av krusbär, äpplen, päron, buskkörsbär, vindruvor, krikon och plommon.