Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen mjölk = egen smak??  (läst 3671 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Egen mjölk = egen smak??
« skrivet: 29 maj-07 kl 11:48 »
Har mjölkat min ko i en vecka nu, hon kalvade den 22 maj. Råmjölken verkar ha försvunnit för nu är mjölken "vit och fin", ser precis ut som köpemjölk. Men den smakar jättekonstigt. Är det något med utfodringen som gör detta eller? Eller något i hanteringen.

Jag mjölkar efter jag torkat av spenarna, mjölkar ut lite på marken först och sedan mjölkar jag i en ren bunke. När jag kommer in silar jag mjölken och ställer sedan den direkt in i kylen. (Provsmakade mjölken innan jag ställde in den i kylen och det var samma konstiga smak). Där får den stå över natten sedan öser jag ur grädde som flytit upp.

Vi har använt mjölken i hushållet och ingen har blivit dålig eller så, men det vore ju kul att kunna njuta av den egna mjölken.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

hönstanten

• Gäst
Re:Egen mjölk = egen smak??
« Svar #1 skrivet: 29 maj-07 kl 11:52 »
Kan du beskriva smaken?
Vi har haft en get vars mjölk smakade illa. Hon hade fått liten negativ energibalans och mjölkade mer än vad som var bra för henne. Detta hände också ganska tätt inpå killningen.  Smakade inte bra....

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 29 maj-07 kl 12:03 »
Smaken är lite "frän", lite svårt att beskriva...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

hönstanten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 maj-07 kl 12:08 »
Jag läste på då och smaken beskrevs där som aceton....jag tyckte inte att det smakade så mycket men man kände att det var åt det håller

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #4 skrivet: 29 maj-07 kl 12:12 »
Ajdå, då får hon nog för lite mat helt enkelt!

Ska släppa henne på ett nytt bete ikväll, där hon går nu är så avbetat.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 29 maj-07 kl 12:14 »
Vad får hon att äta? Går hon bara på bete eller får hon ensilage/hösilage också.
Minns att vår kossas mjölk ändrades i smak när vi stödfodrade med ensilage istället för hö. Smaken blev som du beskriver, lite frän, inte alls god.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

hönstanten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 maj-07 kl 12:17 »
Här kommer en länk om smak och lukt på mjölk

http://www.njv.slu.se/Husdjur/Nytt-hd202.pdf

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 29 maj-07 kl 13:57 »
Hon går på bete plus att hon får betfor, havre och bröd í en hink när jag mjölkar.

git

• På våran gård är det
« Svar #8 skrivet: 31 maj-07 kl 15:15 »
När jag läste rubriken så  tänkte jag på att när man bara har ett par djur och inte blandar mjölken från dom olika korna och det är just det att deras mjölk smakar olika.Antar att det beror på olika fett och proteiner, men så finns det också en del som bär på en räkgen och då smakar och luktar mjölken just räka. Är det någon här som kännt av just räkgenen.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 06 jun-07 kl 22:22 »
Hmm.... räka kanske det smakar?! Smaken är väldigt svårbestämd och den håller i sig.. trots att hon är släppt på gott bete sedan en vecka tillbaks. Fast det kanske tar längre tid att balansera upp ifall hon har fått för lite att äta.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #10 skrivet: 09 jun-07 kl 21:19 »
Nu börjar mjölken smaka bättre - Äntligen kan jag njuta av egen mjölk!

hönstanten

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jun-07 kl 11:01 »
Nu börjar mjölken smaka bättre - Äntligen kan jag njuta av egen mjölk!

Grattis till egen god mjölk! Vad skönt att det ordnade sig!

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 13 jun-07 kl 09:35 »
Nja, vet inte om det har gjort det. Den har fortfarande en bismak... Har pratat med husdjursföreningen här och hon ska komma förbi och provsmaka så att vi kan få klarhet i detta.

git

• På våran gård är det
« Svar #13 skrivet: 22 jun-07 kl 10:26 »
Hej bondelina. Hur har det gått, har du fått någon klarhet i om  och vad  mjölken smakar.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser